Kajakowe świry w podróży przez polskie wybrzeże

Zdecydowani na niezwykłe wyzwanie, drużyna „Kajakowe Świry” wyruszyła ze Świnoujścia, z zamiarem przepłynięcia całego polskiego wybrzeża na kajakach. Ten charytatywny spływ o nazwie „Morskie Wiosłowanie – Celem Pomaganie” jest wyjątkowym projektem, nad którym patronat objął Komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej kontradm. SG Andrzej Prokopski.

1 czerwca, w asyście jednostki pływającej SG-214 z Pomorskiego Dywizjonu Straży Granicznej, z portu w Świnoujściu wyruszyła grupa nieustraszonych kajakarzy. Głównym celem tej wyjątkowej wyprawy jest zebranie funduszy na zakup zaawansowanych okularów lektorskich dla Szymona, bliskiego przyjaciela uczestników, który stracił zdolność widzenia. Każdy przebyty kilometr, każda pokonana fala i każde uderzenie wiosłem – łącznie do pokonania jest niemal 250 morskich mil – wszystko to ma jeden cel: pomóc Szymonowi ponownie dostrzec świat w pełnej gamie barw.

Szymon marzy o odzyskaniu wzroku, który stracił w wyniku przewlekłej choroby – cukrzycy. Niestety, współczesna medycyna nie jest jeszcze w stanie mu pomóc. Istnieje jednak alternatywa – nowoczesne Okulary Lektorskie OrCam My eye 2.0, Orcam MyEye 2.0 to rewolucyjne, kompaktowe rozwiązanie rozmiaru pendrive. To niewielkie urządzenie, przeznaczone dla osób niewidomych i niedowidzących, może być dyskretnie przymocowane, za pomocą niewielkiego uchwytu magnetycznego do praktycznie każdych okularów. Dzięki zaawansowanej technologii OCR (ang: Optical Character Recognition), OrCam MyEye 2.0 rozpoznaje i odczytuje na głos tekst drukowany z niespotykaną dokładnością, rozpoznaje twarze, identyfikuje produkty i wiele więcej. Niewielkie, dyskretne urządzenie zwiększające niezależność – odczyta na głos np., kartę dań w restauracji lub rozpozna kod kreskowy w sklepie.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/ciesnina-kerczenska-rosja-obawia-sie-o-bezpieczenstwo-wprowadza-ograniczenia-dla-statkow/

Aby osiągnąć ten cel, organizatorzy muszą zebrać 25 tys. zł. Każdy może pomóc, a zbiórka jest dostępna na stronie zrzutka.pl. Do patronów akcji, oprócz Komendanta MOSG, dołączają także Minister Sportu i Turystyki oraz Wojewoda Pomorski. Wszyscy razem, kajak po kajaku, pracujemy nad stworzeniem lepszego świata dla Szymona.

Dodając swoje osobiste uwagi, chciałbym podkreślić, jak ważne jest dla mnie to przedsięwzięcie. Jako osoba, która również żyje z cukrzycą typu I insulinozależną od ponad 30 lat, rozumiem trudności i wyzwania, jakie niesie ta choroba. Mimo iż codzienna walka z cukrzycą typu I nie wpłynęła na zaburzenia mojego wzroku tak jak u Szymona, jestem świadom, jak trudne może być życie z takim utrudnieniem. Każdy dzień z takim ograniczeniem to wielkie wyzwanie, które zdaję sobie sprawę, Szymon musi stawić czoła.

Z wielkim zaangażowaniem i determinacją dołączam do tej istotnej inicjatywy. Moje własne doświadczenia z cukrzycą nauczyły mnie pokory i zrozumienia dla wyzwań, które nasze zdrowie może stawiać przed nami.

Zachęcam wszystkich do wzięcia udziału w tej zbiórce. Każda wpłata, nawet najmniejsza, przybliża nas do celu. Pamiętajcie, razem możemy więcej. Podczas gdy odważni kajakarze pokonują morskie fale wzdłuż polskiego wybrzeża, pokazujemy, że nie ma rzeczy niemożliwych, a wsparcie innych jest najpiękniejszym dowodem solidarności.

Autor: Mariusz Dasiewicz

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.