KERSHIP rozpoczyna budowę dwóch OPV dla Czarnogóry

24 kwietnia w stoczni KERSHIP w Lorient odbyła się uroczystość inaugurująca budowę dwóch pełnomorskich okrętów patrolowych (OPV) przeznaczonych dla Marynarki Wojennej Czarnogóry. Projekt jest efektem współpracy rządów Czarnogóry i Francji, ugruntowanej podpisaniem umowy międzyrządowej oraz kontraktu handlowego z francuską stocznią.
W artykule
Wzmocnienie czarnogórskich sił morskich
Rozpoczęcie budowy symbolizuje istotny krok w modernizacji sił morskich Czarnogóry. Nowe jednostki zwiększą zdolności w zakresie ochrony wód terytorialnych, przeciwdziałania zagrożeniom asymetrycznym oraz udziału w operacjach międzynarodowych, w tym misjach NATO. Minister Obrony Dragan Krapović podkreślił znaczenie partnerstwa z Francją jako strategicznym sojusznikiem w ramach struktur euroatlantyckich.
Nowe OPV będą stanowić odpowiedź na współczesne wyzwania związane z bezpieczeństwem morskim, w tym walkę z przemytem, nielegalną migracją oraz ochronę interesów państwowych w wyłącznej strefie ekonomicznej i na wodach terytorialnych.
OPV 60 – kompaktowa siła w ochronie granic morskich
Czarnogóra zdecydowała się na wybór sprawdzonej konstrukcji OPV 60, znajdującej się obecnie w służbie marynarki wojennej Senegalu, której projekt został opracowany przez stocznię KERSHIP. Charakteryzują się dość dużą – jak na jednostki tej klasy – dzielnością morską oraz znaczną autonomicznością, umożliwiającą prowadzenie działań przez 21 dni bez konieczności zawijania do portu.
Jednostki o długości 62,2 metra i wyporności 620 ton, dzięki modułowej konstrukcji i solidnemu uzbrojeniu, realizują koncepcję nowoczesnych patrolowców zdolnych do pełnienia szerokiego zakresu zadań w ochronie granic morskich oraz przestrzegania prawa na morzu.
Znaczenie dla NATO i regionalnego bezpieczeństwa
Wejście do służby nowych OPV 60 zaplanowane na lata 2026–2027, zgodnie z harmonogramem, wzmocni nie tylko narodowy potencjał obronny Czarnogóry, lecz także podniesie zdolności sojusznicze w ramach NATO, szczególnie w zakresie operacji morskich prowadzonych na Morzu Adriatyckim. Dzięki tym jednostkom Marynarka Wojenna Czarnogóry zyska narzędzie umożliwiające aktywne uczestnictwo w misjach sojuszniczych oraz skuteczne reagowanie na sytuacje kryzysowe w regionie.
Budowa tych jednostek dla Czarnogóry to nie tylko wzmocnienie narodowej obrony morskiej, ale również istotny element integracji w ramach struktur NATO. Nowoczesne jednostki zwiększą bezpieczeństwo na Adriatyku i umożliwią skuteczną realizację zadań zarówno w czasie pokoju, jak i w sytuacjach kryzysowych.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










