Port Gdynia: Straż Graniczna udaremnia przemyt dużej ilości kokainy

W porcie w Gdyni, Straż Graniczna udaremniła przemyt 440 kg kokainy, ukrytej w kontenerze pod deskami podłogowymi, która przybyła do Polski z Ameryki Południowej. Wartość rynkowa tej olbrzymiej ilości narkotyków szacowana jest na blisko 180 milionów złotych.

Sprawa odkrycia 440 kg kokainy w porcie w Gdyni przyciągnęła uwagę najwyższych instytucji ścigania w kraju. Śledztwo w tej sprawie podjęło się gdańskie biuro Pomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej. Zadanie rozwikłania tej skomplikowanej sprawy powierzono funkcjonariuszom Morskiego Oddziału Straży Granicznej.

Działanie zespołowe w tej sprawie miało kluczowe znaczenie. Oprócz Straży Granicznej, w operacji uczestniczyli również funkcjonariusze Centralnego Biura Śledczego Policji, którzy współpracowali z ekspertami z pomorskiej Krajowej Administracji Skarbowej. Wspólne działanie tych jednostek podkreśla wagę oraz złożoność prowadzonego śledztwa.

Zaawansowane technologie skanowania i szeroko zakrojone działania wywiadowcze pozwoliły na identyfikację kontenerów przybywających z Chile jako potencjalnie podejrzane. Współpraca międzynarodowa z organami ścigania z Ameryki Południowej odgrywała kluczową rolę w identyfikacji tego ładunku. Po dokładnym przebadaniu kontenerów, ukryte skrytki w deskach podłogowych ujawniły prawie pół tony kokainy.

Ciekawostką jest, że kokaina była wyjątkowo czysta. „Jest to substancja niemal stuprocentowa, wzbogacona jedynie naturalnymi składnikami pochodzącymi z krzaka koki,” podkreślił płk SG Arkadiusz Olejnik, zastępca dyrektora Zarządu Operacyjno-Śledczego Komendy Głównej SG.

Nie jest to pierwszy raz, gdy port Gdynia staje się miejscem tak spektakularnego odkrycia. W przeszłości, straż graniczna przechwyciła ładunek 3 ton kokainy, ukrytej w beczkach z ananasową pulpą, której wartość wynosiła ponad 3 mld zł. Z informacji wynika, że Polska, mimo że nie jest głównym celem międzynarodowych karteli narkotykowych, staje się ważnym punktem tranzytowym dla przemytników.

46-letni mieszkaniec województwa mazowieckiego został zatrzymany w związku z tą sprawą. Postawiono mu zarzuty udziału w zorganizowanej grupie przestępczej oraz przemytu narkotyków. Akcja ta pokazuje, jak istotna jest współpraca międzynarodowa oraz zaawansowane technologie w walce z przemytem narkotyków.

Źródło: Staż Graniczna/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie prototypowego kutra desantowego HCB-001

    Wodowanie prototypowego kutra desantowego HCB-001

    11 grudnia w zakładach stoczniowych Kangnam Ship w Pusanie odbyła się uroczystość wodowania prototypowego kutra desantowego HCB-001 typu Cheongsaechi, zbudowanego dla Korpusu Piechoty Morskiej Republiki Korei.

    W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Korpusu Piechoty Morskiej, Agencji ds. Programów Obronnych (DAPA) oraz gospodarzy z Kangnam. Gościem honorowym był dowódca Daehanminguk Haebyeongdae gen. Ju Il-suk natomiast matką chrzestną jednostki została jego małżonka.

    Pierwszy taki kuter w Korpusie

    Dotychczas koreański Korpus Piechoty Morskiej wykorzystywał konstrukcje pneumatyczne oraz półsztywne. Wprowadzenie kutra typu Cheongsaechi oznacza przejście na jednostkę o sztywnym kadłubie, zapewniającą lepszą dzielność morską oraz większą odporność na trudne warunki hydrometeorologiczne. Istotnym elementem projektu jest również wzmocnienie ochrony poprzez osłonięcie wybranych rejonów kadłuba pancerzem balistycznym.

    Projekt przygotowano przy współpracy z DAPA. Sylwetka jednostki wyraźnie nawiązuje do szwedzkiego typu Stridsbåt 90, który od lat pozostaje punktem odniesienia dla lekkich, szybkich jednostek desantowych.

    Kontrakt na prototypową jednostkę podpisano w lipcu 2024 roku. Prace rozpoczęto 7 maja 2025 roku, natomiast położenie stępki nastąpiło w sierpniu. Przyjęcie HCB-001 do służby planowane jest na grudzień 2026 roku po zakończeniu prób zdawczo-odbiorczych.

    Charakterystyka techniczna i układ

    Według ujawnionych danych HCB-001 ma wyporność około 30 ton. Kadłub o wymiarach około 18 × 4 × 1 m wyposażono w osłonę katodową, co sugeruje zastosowanie konstrukcji stalowej. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne współpracujące z pędnikami wodnostrumieniowymi z odwracaczami strug. Prędkość maksymalna ma przekraczać 45 węzłów, natomiast marszowa wynosi około 35 węzłów.

    Uzbrojenie obejmuje pojedyncze zdalnie sterowane stanowisko ogniowe Hanwha Defense z wielkokalibrowym karabinem maszynowym K6 kal. 12,7 mm oraz dwa karabiny maszynowe K16 kal. 7,62 mm na burtach. Stanowiska boczne otrzymały osłony przeciwodłamkowe. Dodatkowo przewidziano cztery poczwórne wyrzutnie wielospektralnych granatów dymnych.

    Na dziobie znajduje się rampa, która prowadzi do korytarza komunikacyjnego oraz centralnie położonego przedziału desantu. Przewidziano w nim miejsce dla około 20 żołnierzy w pełnym oporządzeniu. Stanowisko dowodzenia umieszczono w niewielkiej kabinie z miejscami dla dowódcy i mechanika. Elementem wyróżniającym jest wydzielone miejsce w części rufowej na ponton typu IBS (Inflatable Boat Small) przeznaczony dla przewożonego desantu.