Kolejny kraj dołącza do grona nabywców pocisków NSM od Kongsberga [ANALIZA]

Kongsberg Defence & Aerospace (KONGSBERG) podpisał kontrakt z Australią na dostarczenie pocisku Naval Strike Missiles (NSM) dla Royal Australian Navy (RAN), który zastąpi używany pocisk przeciwokrętowy RGM-84 Harpoon Block II na fregatach typu ANZAC i niszczycielach typu Hobart Royal Australian Navy (RAN).

W 2022 roku Commonwealth of Australia ogłosił wybór pocisku NSM firmy KONGSBERG do zastąpienia pocisków przeciwokrętowych RGM-84 Harpoon Block II. Wymiana Harpoon’a jest częścią wartego 3,5 mld AUD (2,61 mld USD) pakietu przyspieszonej modernizacji uzbrojenia Australijskich Sił Obronnych (ADF) ogłoszonego 5 kwietnia. 

Jest to znaczący kamień milowy na drodze do dostarczenia nowoczesnej, skutecznej i zdolnej do przetrwania zdolności pocisków precyzyjnego rażenia dla Royal Australian Navy. Realizacja tego kontraktu będzie możliwa dzięki ścisłej współpracy pomiędzy Kongsberg Defence & Aerospace, australijskim przemysłem i Commonwealth.

Eirik Lie, prezes Kongsberg Defence & Aerospace

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kanal-kilonski-otwarty-po-usunieciu-wycieku-ropy/

KONGSBERG jest zaangażowany w rozwój zdolności w zakresie wsparcia swoich systemów poprzez transfer wiedzy i możliwości produkcji w Australii. Kontrakt ten będzie zawierał znaczącą zawartość australijską dla programu tej natury, dostarczoną przez Kongsberg Defence Australia i jego rosnącą sieć australijskich dostawców.

Wybór NSM Block 1A jako preferowanego rozwiązania do zastąpienia Harpoon’a jest elementem realizacji programu Sea 1300. Utworzony w ramach planu rozwoju sił morskich program dotyczy skonsolidowania rozwoju i zarządzania bronią kierowaną dla Królewskiej Australijskiej Marynarki Wojennej. Sea 1300 należy do szerokiego klastra programów rozwoju zdolności bojowych RAN, które mają być finansowane w ramach 20-letniego programu inwestycyjnego o wartości 24 mld AUD ogłoszonego w styczniu 2021 r.

O Naval Strike Missile (NSM)

Naval Strike Missile to precyzyjna broń uderzeniowa dalekiego zasięgu, która poszukuje i niszczy okręty przeciwnika na dystansie większym niż 180 km. Pocisk wykorzystuje nawigację inercyjną, GPS i terenową oraz naprowadzanie w podczerwieni (z bazą danych celów na pokładzie pocisku).

NSM jest bardzo elastycznym systemem, który może być wystrzeliwany z różnych platform przeciwko różnym celom na morzu i lądzie. Konstrukcja i wysoki stosunek ciągu do masy dają pociskom NSM wyjątkowo dobrą manewrowość.

Pocisk jest całkowicie pasywny i udowodnił swoje doskonałe zdolności do poruszania się po morzu, a dzięki zaawansowanym manewrom terminalnym przetrwa obronę powietrzną przeciwnika. Autonomiczne rozpoznawanie celów (ATR) przez szukacz zapewnia wykrycie, rozpoznanie i trafienie właściwego celu, zarówno na morzu, jak i na lądzie.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/morska-grupa-zadaniowa-przeprowadza-operacje-zwalczania-piractwa-w-somalii/

NSM to pocisk przeciwokrętowy piątej generacji, produkowany przez firmę Kongsberg i zarządzany w USA przez firmę Raytheon. NSM osiągnął początkową zdolność operacyjną na norweskich fregatach typu Fridtjof Nansen i korwetach typu Skjold w 2012 roku.

Australia została 12. i najnowszym klientem Naval Strike Missile w grudniu 2022 roku, dołączając do marynarek Norwegii, Polski, Malezji, Niemiec, Stanów Zjednoczonych (zarówno dla US Navy, jak i USMC), Rumunii, Kanady, Australii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

WYMIARY

Długość – 3,96 metra

Średnica – 0,69 metra, rozpiętość skrzydeł 1,31 metra

Masa – 412 kg

PARAMETRY TECHNICZNE

Prędkość – 0,9 Macha

Zasięg pocisku – 180 km

Źródło: Kongsberg Defence & Aerospace

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering