Komandor podporucznik Piotr Bartosewicz: Nowa twarz obrony przeciwminowej NATO

Marynarka Wojenna RP z odwagą i determinacją otwiera nowy rozdział w swojej wojskowej historii. Komandor podporucznik Piotr Bartosewicz staje na czele Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG1), pokazując siłę i determinację Polski na arenie międzynarodowej.

Nowy Rozdział w Historii Polskiej Marynarki Wojennej

6 lipca 2023 r., na pokładzie okrętu ORP Kontradmirał Xawery Czernicki, zacumowanego w Porcie Wojennym w Świnoujściu, odbyła się ceremonia, która wprowadziła nowy rozdział w historii polskiej obrony przeciwminowej. Komandor podporucznik Piotr Bartosewicz przyjął dowodzenie nad SNMCMG1, zwanym również „Tarczą Przeciwminową”, od komandora porucznika Ole Torstein SJO z Norwegii.

Komandor Piotr Bartosewicz – polski oficer na czele SNMCMG1

Komandor podporucznik Piotr Bartosewicz, absolwent Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, jest piątym polskim oficerem w historii, który objął dowództwo nad tym prestiżowym zespołem. Bartosewicz i jego zespół przez najbliższe sześć miesięcy będą na czele działań obrony przeciwminowej NATO, a ORP Kontradmirał Xawery Czernicki będzie pełnił rolę okrętu flagowego.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rosyjska-marynarka-wojenna-walka-o-stabilnosc-i-dominacje/

Zadania Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG1)

Zespół, którym dowodzi Bartosewicz, składa się z okrętów i personelu z różnych państw członkowskich NATO. Do jego głównych zadań będzie należało utrzymanie bezpieczeństwa żeglugi przez wyszukiwanie, wykrywanie i niszczenie potencjalnie niebezpiecznych obiektów podwodnych. Równocześnie, poprzez swoją obecność i działania, zespół manifestuje solidarność członków sojuszu i zapewnia bezpieczeństwo szlaków morskich, tworząc „Tarczę Przeciwminową” dla krajów Europy.

Rola Polski w strukturach NATO

Nominacja komandora podporucznika Piotra Bartosewicza na dowódcę SNMCMG1 podkreśla rosnącą rolę Polski w NATO. Jest to dowód na to, że Polska nie tylko spełnia swoje zobowiązania jako członek NATO, ale również przewodzi wysiłkom w kluczowych obszarach bezpieczeństwa. Dowodzenie SNMCMG1 przez polskiego oficera to wydarzenie bezprecedensowe, które potwierdza znaczenie i zaangażowanie Polski w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa w regionie.

Źródło: 8. FOW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski