Konferencja morskich dowódców operacyjnych

W dniach 16-18 kwietnia odbyła się coroczna Konferencja Dowódców Operacyjnych Marynarek Wojennych NATO (MOCC – Maritime Operational Commanders Conference) w Dowództwie Sił Morskich NATO (MARCOM) w Northwood, Wielkiej Brytanii. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli komponentów morskich państw sojuszniczych, co uwydatnia jej międzynarodowy charakter i strategiczne znaczenie.

Wśród uczestników Konferencji Morskich Dowódców Operacyjnych był również wiceadmirał Krzysztof Jaworski, co wprowadzało polski akcent w międzynarodowe obrady. Jego obecność podkreślała zaangażowanie i współpracę Polski na najwyższych szczeblach dowodzenia w NATO.

Podczas otwarcia konferencji generał Chris Cavoli, Naczelny Dowódca Sił Sojuszniczych w Europie, podkreślił kluczową rolę sił morskich w NATO, zwłaszcza w kontekście aktualnych konfliktów na kontynencie europejskim.

Rola sił morskich w strukturze NATO nigdy nie była ważniejsza, szczególnie teraz, gdy stoimy w obliczu konfliktów na europejskim kontynencie. Ochrona morskich linii komunikacyjnych i wolności żeglugi są fundamentem, który wspiera gospodarki wszystkich narodów sojuszniczych.

generał Chris Cavoli

Zwiększenie gotowości bojowej – Centralny temat konferencji dowódców NATO

Temat konferencji skupił się na zwiększeniu gotowości i zdolności do prowadzenia operacji morskich w obliczu wieloaspektowych zagrożeń. W szczególności, rocznica 75-lecia NATO była okazją do przeglądu i ewaluacji zdolności dowodzenia, rozpoznawania i planowania operacyjnego przez Dowództwo Sił Morskich NATO (MARCOM). Dyskusje koncentrowały się na przygotowaniach do sytuacji kryzysowych oraz metodach utrzymania przewagi strategicznej nad potencjalnymi przeciwnikami.

Czytaj więcej o MARCOM który intensyfikuje działania operacyjne na Morzu Bałtyckim

Konferencji przewodniczył wiceadmirał Royal Navy, Mike Utley, dowódca MARCOM. Utley podkreślił, że obecne wyzwania stawiają przed nami zadania o niezwykle krytycznym znaczeniu dla wzmacniania zbiorowej zdolności obronnej. Dni konferencji obfitowały w kluczowe dyskusje, które zintensyfikowały wzajemne zrozumienie i spójność między marynarkami wojennymi państw sojuszniczych.

MARCOM, pełniący rolę centralnego dowództwa sił morskich NATO, odgrywa fundamentalną rolę jako główny doradca morski Sojuszu oraz wspiera Dowództwo Sił Połączonych (JFC) i podlega bezpośrednio Naczelnemu Dowództwu Sił Sojuszniczych w Europie (SHAPE).

Kontekst i znaczenie konferencji

Zwiększenie gotowości bojowej i ciągła adaptacja do zmieniających się warunków globalnych jest nie tylko wyzwaniem, ale i priorytetem dla sił NATO, co zostało podkreślone podczas tej konferencji. Współpraca, spójność działań i wymiana wiedzy specjalistycznej między państwami członkowskimi umacniają NATO jako kolektyw zdolny do efektywnej obrony przed wszelkimi zagrożeniami.

Źródło: COM-DKM

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.