Le Champlain otwiera sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk

18 kwietnia w Porcie Gdańsk oficjalnie rozpoczęto sezon wycieczkowców. Pierwszą jednostką, która zawinęła do portu, był luksusowy Le Champlain – statek francuskiego armatora Ponant, znanego z kameralnych rejsów ekspedycyjnych w najbardziej odległe zakątki świata.
W artykule
Wycieczkowiec Le Champlain w Porcie Gdańsk
Ten nowoczesny statek wycieczkowy, mierzący 131 metrów długości i 18 metrów szerokości, został zaprojektowany z myślą o ekologii, zwrotności i komforcie podróżnych. Le Champlain napędzany jest przez dwa elektryczne silniki o mocy 2 × 2000 kW, o obniżonej emisji hałasu i spalin. Jednostka spełnia najwyższe standardy ochrony środowiska (certyfikaty Cleanship i Green Ship), co pozwala mu zawijać do portów i obszarów chronionych, gdzie większe jednostki nie mają możliwości na wejście.
Na jego pokładzie znajduje się miejsce dla maksymalnie 184 pasażerów, którym zapewniono luksus na najwyższym poziomie – przestronne kabiny z balkonami, restauracje klasy fine dining, SPA, a nawet podwodne obserwatorium Blue Eye, pozwalające podziwiać życie morskie bez schodzenia pod wodę.
Le Champlain ma pięć pokładów pasażerskich i może pomieścić do 184 gości. Na jego wyposażeniu znajduje się dziewięć pontonów typu Zodiac, które umożliwiają zejście na ląd w trudno dostępnych miejscach.
Statek zbudowano w 2018 roku w norweskiej stoczni VARD Søvik — należącej do grupy VARD, będącej częścią włoskiego koncernu stoczniowego Fincantieri. Jego wyporność brutto wynosi 9 976 GT. Le Champlain jest jednym z nowoczesnych ekspedycyjnych statków klasy Explorer, które łączą zaawansowane technologie morskie z elegancją francuskiego stylu.
Otwarcie sezony wycieczkowego
Uroczyste powitanie tej wyjątkowej jednostki uświetniła muzycznie Młodzieżowa Orkiestra Dęta „Begama”, symbolicznie inaugurując sezon wycieczkowy w Gdańsku.
W 2025 roku Port Gdańsk spodziewa się łącznie 60 zawinięć statków pasażerskich. Kolejna jednostka – znacznie większy Viking Jupiter (228 m długości, pływający pod norweską banderą) – wejdzie do gdańskiego portu już 8 maja.
Aktualne awizacje wycieczkowców można na bieżąco śledzić pod adresem:
Rozkład zawinięć
Źródło: Port Gdańsk

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









