Zatonięcie statku z migrantami u wybrzeży Tunezji

Liczba ofiar śmiertelnych katastrofy statku z migrantami u wybrzeży Tunezji wzrosła do 25, jednocześnie pojawiły się obawy o los kolejnych 35 migrantów rzekomo podróżujących tym statkiem, poinformowała agencja Reutera cytując Międzynarodową Organizację ds. Migracji (IOM).

Tragedia rozegrała się u wybrzeży Tunezji w piątek wieczorem.

Na pokładzie statku, jak informuje Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji, znajdowało sie 60 migrantów, z których większość pochodziła z Syrii i Tunezji. Migranci próbowali dostać się do Włoch.

Początkowo tunezyjska straż przybrzeżna informowała o 12 ofiarach śmiertelnych tego zdarzenia, ale w sobotę rano wyłowiono pięć kolejnych ciał, natomiast w niedzielę bilans ofiar wzrósł do 25 osób.

W ostatnich miesiącach wzrosła liczba prób przedostania się migrantów z Afryki i Bliskiego Wschodu przez Morze Śródziemne do Włoch – przypomina Agencja Reutera. Setki tysięcy migrantów próbuje pokonać ten dystans, zaczynając swoją podróż właśnie z wybrzeży Tunezji, bądź Libii.

Źródło: PAP

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.