Łukasz Greinke nowym przewodniczącym Rady Interesantów Portu Gdańsk

19 października, podczas Walnego Zebrania Członków Rady Interesantów Portu Gdańsk, jednomyślnie wybrano Łukasza Greinke, byłego prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A, na przewodniczącego Rady. Jego doświadczenie w zarządzaniu portem, nabyte w latach 2016-2023, stanowi znaczący atut dla Rady w dążeniu do osiągnięcia jej celów.
Zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich, Rada Interesantów Portu Gdańsk jest organem doradczym Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Jej członkami są przedsiębiorcy działający na obszarze portu, w tym operatorzy portowi i spółki świadczące usługi okołoportowe. Misją Rady jest tworzenie optymalnych warunków dla prowadzenia działalności w porcie, aktywny udział w procesie legislacyjnym dotyczącym gospodarki morskiej oraz promowanie działalności operatorów portowych.
Reprezentujemy drużynę Portu Gdańsk, łącząc operatorów portowych, spedytorów, przewoźników, firmy logistyczne i wiele innych podmiotów działających w porcie. Jako drużyna dążymy do jedności i odpowiedzialności. Kluczem jest świadomość, że wspólnie dążymy do jednego celu. Naszym priorytetem jest dbanie o sprzyjający klimat inwestycyjny i podkreślanie roli inwestorów w porcie. Chcemy aktywnie angażować Zarząd Portu w inwestycje prywatne oraz podkreślać wkład reprezentowanych przez nas podmiotów i ich pracowników w osiągnięcie wspólnego sukcesu.
Łukasz Greinke, Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdańsk
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/port-swinoujscie-przelom-w-negocjacjach-i-perspektywy-ekspansji/
Aktywne promowanie działalności firm portowych oraz współpraca z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu przez port. Wspólny wysiłek wszystkich zainteresowanych stron ma na celu stworzenie optymalnych warunków dla prowadzenia działalności na terenie portu.
W skład Komisji Rewizyjnej Rady weszli:
- Michał Faliszewski reprezentujący spółkę Gaspol S.A.,
- Przemysław Florek, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych w spółce Balta SA,
- Henryk Groth, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Przeładunkowo-Usługowego „SIARK-PORT” Sp. z o.o.
Pragniemy być aktywnym partnerem ZMPG S.A., gwarantując tym samym, że nasz głos jest istotny przy podejmowaniu kluczowych decyzji dla portu. Aktualne inwestycje firm w porcie przekraczają 1 mld złotych, co stanowi wartość zbliżoną do inwestycji prowadzonych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. Nasze zdanie w kwestii przyszłości Portu Gdańsk jest więc niezbędne. Wyrażam wdzięczność Panu Jackowi Klimczak za jego zaangażowanie w tworzenie Rady Interesantów i kierowanie nią w przeszłości. Dziękuję także wszystkim firmom z portu za okazane mi zaufanie.
Łukasz Greinke, Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdańsk
Autor: Mariusz Dasiewicz/COREDA Communication Relations

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










