MARKOS zacieśnia współpracę ze skandynawskim gigantem

Skandynawski potentat rynku jachtowego WINDY rozszerza współpracę z firmą MARKOS. Nowy kontrakt obejmuje produkcję w Głobinie popularnych modeli 27 Solano RS oraz SR28 CC. 

W poniedziałek, 24 stycznia, na Bałtyku, w rejonie usteckiego portu odbyły się testy wodne wyprodukowanego w Głobinie modelu WINDY 27 Solano RS. Weryfikowano pierwszy gotowy egzemplarz łodzi, która po zakończonych sukcesem próbach wodnych, opuści zakład i trafi bezpośrednio do klientów. 

O podjęciu dalszej współpracy z firmą MARKOS zdecydowały sukcesy osiągane w poprzednich latach, w czasie realizacji wcześniejszych, choć dużo mniejszych projektów. Sukces, za którym stoi profesjonalizm, wieloletnie doświadczenie i odpowiednia kadra, był najlepszym argumentem przemawiającym za powierzeniem tego zadania właśnie firmie MARKOS. Zaufanie, które zbudowane zostało na bazie mniejszych projektów, zaowocowało współpracą o znacznie większym charakterze – przyznaje Kacper Tuński, Head of Operations Poland Windy Scandinavia AB.

Równolegle w Głobinie ruszyła seryjna produkcja drugiego z modeli objętych nowym kontraktem – WINDY SR28 CC. Oba modele są typowo sportowymi projektami, różnią się natomiast stylistyką.  

– Stajemy jako firma przed nowymi wyzwaniami i chcemy im sprostać. Produkcja kompletnych modeli dla tak silnej marki, jaką jest WINDY, to dla nas duży sukces i wyróżnienie. Cieszymy się, że praca, jaką wykonujemy, skutkuje tak dużym kredytem zaufania wobec naszej firmy – mówi Cezary Koseski, Dyrektor Naczelny MARKOS. 

Firma Windy powstała w roku 1966. Silna i ugruntowana pozycja na rynku jest efektem wieloletniego budowania reputacji w oparciu o precyzję, dbałość o detale i profesjonalizm. Produkcja skupiona jest w firmach w Norwegii, Szwecji i od kilku lat w Polsce – w zakładach Model – Art oraz MARKOS. Windy specjalizuje się w produkcji jachtów motorowych o długości od 7 do 24 metrów, jednocześnie dostarczając tendery do największych stoczni na świecie. 

Firma MARKOS specjalizuje się w kompozytach wzmocnionych włóknem szklanym, bazując na ponad 30-letnim doświadczeniu w projektach, konstrukcji i wykonaniu. Firma została założona w 1991 roku. Wiodącymi produktami firmy MARKOS są obudowy elektrowni wiatrowych, łodzie ratunkowe i ratownicze, łodzie turystyczne, robocze oraz specjalnego przeznaczenie. Siedziba firmy MARKOS mieści się przy ulicy Przemysłowej w Głobinie.

Źródło: MARKOS

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski