Raytheon: Prawie 470 milionów dolarów za pociski SM-3Block IB

Amerykańska Agencja Obrony Antybalistycznej poinformowała, że skierowała do rakietowego koncernu Raytheon zamówienie na produkcję, przetestowanie oraz dostawę 44 sztuk pocisków przeciwrakietowych Standard Missile-3 Block IB Interceptors.
Kontrakt stanowi realizację trzyletniej umowy na lata 2015-2018, dotyczącej dostaw pocisków przeciwrakietowych przez koncern Raytheon. Wartość całego kilkuletniego kontraktu, według zagranicznych mediów, wynosi 2,3 mld dolarów, zaś wartość ostatnio zawarto umowy na produkcję 44 pocisków to 466,9 mln dolarów.
Zobacz też: Trałowiec ORP Sarbsko w doku. Otrzyma lepszy sonar.
Pociski przeciwrakietowe Standard Missile-3 Block IB Interceptors są używane przez amerykańską marynarkę wojenną US Navy do zapewnienia regionalnej obrony przed pociskami rakietowymi średniego i krótkiego zasięgu.
Dr Mitch Stevison, wiceprezes Raytheon ds. Systemów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej podkreśla, że pociski SM-3 odgrywają kluczową rolą w obronie antybalistycznej Stanów Zjednoczonych oraz ich państw sojuszniczych. Jak dodaje, rozmieszczenie pocisków SM-3 na lądzie oraz na platformach morskich czynie je jednymi z podstawowych pocisków zapewniających obronę przeciwrakietową siłom morskim Stanów Zjednoczonych.
Pocisk rakietowy SM-3 Block IB został ostatnio pomyślnie przetestowany podczas międzynarodowych ćwiczeń, które odbyły się u wybrzeży Szkocji. Przeciwrakieta zniszczyła pocisk rakietowy średniego zasięgu. Zagraniczne media podają, że w pociski w SM-3 Block IB są wyposażone wyrzutnie lądowe znajdujące się na terytorium Rumunii.
Zobacz też: Naval Group ze specjalną ofertą współpracy dla Polski przy programie Orka.
Pociski zamówione w ramach tego kontraktu zostaną wyprodukowane w należącej do koncernu Raytheon fabryce w Tucson w stanie Arizona, zaś ich integracja odbędzie się w zakładzie w Huntsville w stanie Alabama.
Źródło: navaltoday.com

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









