Marine Nationale rozpoczyna misję Jeanne D’Arc 2024

19 lutego, okręty wojenne Marine Nationale wyszły z portu wojennego w Tulonie, rozpoczynając tym samym misję Jeanne d’Arc 2024. W tegorocznej misji wezmą udział – okręt desantowy FS Tonnerre (L9014) i fregata FS Guépratte (F714). Misja zakłada niemal całkowite okrążenie Ameryki Południowej, wpisując się w ciąg corocznych wypraw szkoleniowych.

Misja Jeanne d’Arc, która czerpie swoją nazwę od historycznego śmigłowcowca Jeanne d’Arc (R97), przez wiele lat pełniła funkcję platformy szkoleniowej dla kadetów Akademii Morskiej Francji. Po wycofaniu tego okrętu z eksploatacji w 2010 roku, francuska marynarka wojenna zdecydowała się kontynuować tę misję, adaptując ją do nowych warunków. Do realizacji zadań szkoleniowych wykorzystuje obecnie okręty desantowe typu Mistral wraz z okrętami eskortującymi, które wspierają proces edukacyjny i praktyczne przygotowanie przyszłych oficerów.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/cwiczenie-wargacz-24-i-dragon-24/

Kluczowym celem misji Jeanne d’Arc jest zintegrowanie końcowego etapu kursu szkoleniowego kadetów z realnymi operacjami i zaangażowaniem na morzu, co umożliwia im zdobycie nieocenionego doświadczenia przed rozpoczęciem służby w roli oficerów. Ponadto, w ramach misji realizowane są zadania związane z obecnością operacyjną i potencjalnym reagowaniem na kryzysy, co podkreśla gotowość i wszechstronność francuskiej Marine Nationale.

Misja ta nie tylko wpisuje się w długą historię francuskiej marynarki wojennej, ale również odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłych liderów i zapewnieniu bezpieczeństwa na międzynarodowych wodach, demonstrując globalne zasięgi i zaangażowanie Francji w stabilność regionalną i światową.

W ramach operacji zaangażowanych jest około 800 osób, w tym 640 marynarzy (wśród których znajduje się 162 kadetów marynarki wojennej) oraz 150 żołnierzy z grupy bojowej armii francuskiej. Grupa bojowa skomponowana jest z dwóch plutonów lekkiej kawalerii, plutonu piechoty, elementów dowodzenia, zespołu medycznego, sekcji inżynierów bojowych, zespołu obserwatorów artyleryjskich oraz oddziału lotniczego dysponującego dwoma śmigłowcami Gazelle. Dodatkowo, francuski śmigłowiec marynarki wojennej Dauphin został zaokrętowany do wsparcia misji. Całość zaangażowanych sił wspiera flota około 40 pojazdów naziemnych, w tym pojazdy bojowe, transportowe i inżynieryjne, obsługiwane przez personel grupy bojowej.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/pelnomorska-misja-pkw-czernicki-2023/

Misja Jeanne D’Arc 2024 stanowi nie tylko kontynuację wielowiekowej tradycji, ale także platformę dla praktycznej nauki i rozwijania umiejętności niezbędnych w nowoczesnych operacjach morskich. Kadeci będą dzielić swój czas między zajęcia teoretyczne a praktyczne wdrożenie w różnych działach na pokładach PHA i fregaty, uczestnicząc w ćwiczeniach i operacjach, a także w interakcjach z marynarkami partnerskimi.

Obecność pokładowej grupy taktycznej (GTE) Armii dopełnia ten realistyczny i konkretny ramy szkoleniowe, dodając możliwości działania daleko od brzegu i na lądzie. Jest to prawdziwa, mobilna szkoła w sercu współczesnych wyzwań, w regionach o kluczowym strategicznym znaczeniu dla Francji.

Misja Jeanne D’Arc 2024 to nie tylko szkolenie przyszłych liderów Marine Nationale, ale także demonstracja gotowości i elastyczności francuskiej marynarki wojennej w adaptowaniu się do zmieniającego się środowiska globalnego.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Marina Nationale

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.