Morze Południowochińskie: Kutry Chińskiej Straży Przybrzeżnej zaatakowały statek zaopatrzeniowy

W najnowszym incydencie na Morzu Południowochińskim, kutry Chińskiej Straży Przybrzeżnej zaatakowały statek UM4, który pełni kluczową rolę w rotacji i dostarczaniu zaopatrzenia dla wojsk rządowych oraz lokalnych społeczności w prowincji Palawan, a także na obszarze Kalayaan Island Group (KIG). Incydent ten, podczas którego użyto armatki wodnej, spowodował obrażenia u czterech osób na pokładzie i podkreśla narastające napięcia w regionie, jednocześnie wzbudzając pytania o chęć Chin do prowadzenia pokojowych rozmów.

Wczesnym rankiem 5 marca, statek UM4 został zaatakowany podczas wykonywania rutynowej misji zaopatrzeniowej. Agresywne manewry i użycie armatki wodnej przez kutry Chińskiej Straży Przybrzeżnej nie tylko naraziły na szwank sprzęt i spowodowały obrażenia u członków załogi, ale także nasiliły już i tak wysokie napięcia w regionie Morza Południowochińskiego.

Te działania są kolejnym dowodem agresywnej polityki prowadzonej przez Chińską Straż Przybrzeżną, która mimo międzynarodowych apeli o pokojowe rozwiązanie konfliktów, nie ustaje w prowokacjach na spornych wodach.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kolejne-dzialania-ukrainskich-dronow-morskich-tym-razem-na-okret-patrolowy-siergiej-kotow/

Atak na statek UM4 nie tylko stanowi zagrożenie dla życia i bezpieczeństwa jego załogi, ale również rzuca cień na możliwości pokojowego dialogu ze strony Chińskiej Republiki Ludowej. Mimo globalnego potępienia działań Chińskiej Straży Przybrzeżnej, w tym stanowiska ambasady USA w Manili, która wyraziła solidarność z Filipinami, Chiny kontynuują swoje działania, lekceważąc międzynarodowe zobowiązania.

To zdarzenie jest kolejnym alarmem dla społeczności międzynarodowej, podkreślającym wagę poszukiwania pokojowych rozwiązań i solidarności w obronie wolności żeglugi oraz suwerenności terytorialnej. W obliczu ciągłych napięć, niezbędne jest podjęcie kroków w celu deeskalacji sytuacji i zachęcenia do dialogu. Bez zaangażowania i współpracy, Morze Południowochińskie pozostanie źródłem regionalnych i międzynarodowych napięć, zagrażając stabilności i bezpieczeństwu w regionie Indo-Pacyfiku.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)