Navantia dostarczyła drugą korwetę typu Avante 2200 dla Arabii Saudyjskiej 

26 lipca Navantia dostarczyła Królewskim Saudyjskim Siłom Morskim (RSNF) Al Diriyah, podczas ceremonii, która odbyła się w bazie La Carraca w Kadyksie.

Navantia dostarczyła we wtorek drugą z pięciu korwet zbudowanych dla Royal Saudi Navy Forces (RSNF) w swoich stoczniach w Zatoce Kadyksu. Al-Diriyah (830) została dostarczona do Royal Saudi Navy trzy lata po pierwszym cięciu stali, terminowo pomimo pandemii COVID i globalnego kryzysu dostaw. Korweta jest jedną z najbardziej zaawansowanych konstrukcji w tej klasie na świecie.

Okręt jest doskonałym przykładem jakości hiszpańskich stoczni oraz ich konkurencyjności na światowych rynkach, które zagwarantowały działalność ponad stu firm i 6 tys. miejsc pracy w Hiszpanii. Kontrakt zakłada globalny nakład pracy w wysokości około siedmiu milionów godzin i 6 000 miejsc pracy w ciągu pięciu lat. Z tego ponad 1100 to pracownicy bezpośredni, ponad 1800 pracowników branży współpracującej (w programie uczestniczy ponad sto firm) i ponad 3000 pracowników pośrednich u innych dostawców.

Współpraca z Navantią zaowocowała powstaniem joint venture, SAMI Navantia, które opracowało pierwszy saudyjski morski system zarządzania walką – HAZEM, przyczyniając się tym samym do transferu technologii budowy saudyjskich zdolności przemysłowych.

Korweta ma długość 104 metrów, szerokość 14 m. i 102 osób załogi. Kontrakt na budowę pięciu korwet wszedł w życie w listopadzie 2018 roku i od momentu zwodowania pierwszej jednostki (lipiec 2020) Navantia zwodowała pięć jednostek z okresem czterech miesięcy pomiędzy każdą z nich, co oznaczało osiągnięcie tego w rekordowym czasie trzech lat.

Korwety bazują na projekcie AVANTE 2200, dostosowanym do wymagań RSNF, i posiadają zaawansowane osiągi, doskonałą dzielność morską, wysoką przeżywalność oraz zdolność do działania w ekstremalnych temperaturach. Program obejmuje, oprócz budowy, wsparcie cyklu życia przez pięć lat od dostarczenia pierwszego okrętu, z opcją na kolejne pięć dodatkowych lat. Ponadto w jego ramach około 500 członków załóg tych korwet kończy proces edukacji i szkolenia w Centrum Szkoleniowym Navantia (NTC) w San Fernando.

Umowa obejmuje też świadczenie różnych usług, takich jak zintegrowane wsparcie logistyczne, szkolenia operacyjne i konserwacyjne, zapewnienie centrów edukacyjno-szkoleniowych dla systemu bojowego i systemu kontroli platformy okrętów, Life Cycle Support oraz systemów utrzymania okrętów w Bazie Marynarki Wojennej w Jeddah.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.