Navantia zmodernizuje armaty na czterech hiszpańskich patrolowcach 

Prace zostaną przeprowadzone na patrolowcach oceanicznych typu BAMMeteoro (P41), Rayo (P42), Relámpago (P43) i Tornado (P44) kosztem 8,7 mln EUR.

Marynarka wojenna zleciła firmie Navantia remont czterech armat 76mm/62 Oto Melara na pierwszych czterech okrętach patrolowych typu BAM. Pięcioletni program modernizacji obejmuje najpierw demontaż, modernizację i dostosowanie do patrolowców BAM, dwóch armat zainstalowanych obecnie na patrolowcach Infanta Elena (P76) i Infanta Cristina (P77), czyli zdeklasowanych korwetach typu Descubierta, wycofanych z eksploatacji w październiku tego roku, które zostaną zdemontowane w przyszłym roku. Po tym procesie armaty zostaną ponownie zamontowane na OPV Meteoro i Rayo. Navantia przeprowadzi następnie ten sam remont na dwóch armatach, które wymontuje z tych BAM-ów i zainstaluje na Relámpago i Tornado.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/royal-canadian-navy-wprowadzila-do-sluzby-nowy-patrolowiec-arktyczny-typu-harry-dewolf-%EF%BF%BC/

Celem remontu jest przywrócenie funkcjonalności i wydajności armat, wprowadzenie niezbędnych modyfikacji i modernizacji komponentów do systemów w celu aktualizacji ich konfiguracji i poprawy ich cech funkcjonalnych. Navantia przeprowadzi zarówno proces renowacji i wymiany potrzebnych części, jak i prace związane z wymianą i instalacją dział na pokładach BAM-ów, a także próby portowe i morskie, które sprawdzą prawidłowe działanie armat i oddanie dział do użytku marynarki wojennej.

Program ten zapewni około 40 000 roboczogodzin prac, co oznacza pełne zatrudnienie w warsztatach produkcyjnych Navantia Sistemas w ciągu najbliższych pięciu lat. Ten dział firmy od lat specjalizuje się w remontach i modernizacjach armat morskich i robi to dla okrętów własnej floty oraz klientów zagranicznych.

Armaty 76 mm są głównym uzbrojeniem artyleryjskim typu BAM, oprócz nich każdy okręt posiada na uzbrojeniu 2 armaty kalibru 25 mm i 2 wkm kalibru 12,7 mm. Oprócz nich okręty dysponują śmigłowcem NH90.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)