Neutralizacja torpedy z okresu II wojny światowej w Zatoce Gdańskiej

W czwartek, nurkowie minerzy z W czwartek, nurkowie minerzy z 13. Dywizjonu Trałowców przeprowadzili na Zatoce Gdańskiej neutralizację torpedy z okresu II wojny światowej.

W celu minimalizacji skutków detonacji niewybuchu na środowisko przed neutralizacją przeprowadzone zostało płoszenie oraz niepokojenie ssaków morskich i ptaków przy pomocy mikro ładunków, szybkich łodzi motorowych oraz stacji hydrolokacyjnej z okrętu.

Do operacji przeprowadzonej w Gdyni zaangażowano Grupę Nurków Minerów oraz załogę trałowca ORP Wigry z 13. Dywizjonu Trałowców. Unieszkodliwiony obiekt to niemiecka torpeda lotnicza typu F-5, która została znaleziona ok. 3 mile morskie na wschód od plaży w gdyńskich Babich Dołach. Zawierała w sobie 200 kg materiału wybuchowego.

Rzecznik prasowy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski

Działania Marynarki Wojennej RP realizowane były we współpracy z Urzędem Morskim w Gdyni, Pomorskim Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Miasta Gdynia, oraz funkcjonariuszami policji, Straży Granicznej i Straży Miejskiej oraz Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Źródło: PAP

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski