Niemcy zajęły jacht należący do siostry oligarchy Usmanowa

Niemcy zajęły największy na świecie jacht Dilbar należący do objętej sankcjami siostry rosyjskiego oligarchy Aliszera Usmanowa, o czym poinformował na Twitterze Federalny Urząd Śledczy (Bundeskriminalamt – BKA) – przekazał Bloomberg.

Pomimo wysiłków, które BKA określił „ukrywaniem spraw zagranicznych”, ustalono że właścicielką jachtu jest siostra Usmanova, Gulbakhor Ismailova. 

Luksusowy jacht Dilbar podlega zatem sankcjom prawnym i mógł zostać zgodnie z prawem skonfiskowany w Hamburgu.

Federalny Urząd Śledczy BKA

Bloomberg przytoczył opinię rzecznika BKA, który podkreślił, że jacht ten nie może być „sprzedany, wynajęty lub zastawiony jako zabezpieczenie”.

Usmanow jest właścicielem pakietu akcji USM, rosyjskiej grupy inwestycyjnej posiadającej udziały w Metalloinvest – jednego z największych na świecie producentów rudy żelaza. Posiada też udziały oraz w firmie telekomunikacyjnej MegaFon. Jest szóstym najbogatszym Rosjaninem z majątkiem 19 miliardów dolarów, według Bloomberg Billionaires Index. Jacht został nazwany na cześć jego matki.

Dilbar mierzy 156 metrów, co czyni go największym na świecie pod względem pojemności. Dilbar już na początku marca znajdował się w porcie w Hamburgu gdzie przechodził remont. Według amerykańskiego ministerstwa skarbu jego wartość oscyluje między 600 a 750 mln dolarów. Jednostka posiada 25-metrowy basen oraz dwa lądowiska dla helikopterów.

Źródło: PAP

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski