System OPM Głuptak z Politechniki Gdańskiej na kolejnych Niszczycielach Min Kormoran II

Politechnika Gdańska, ciesząca się uznaniem za swoje innowacyjne rozwiązania technologiczne, dostarczy na potrzeby Marynarki Wojennej kolejną partie systemu obrony przeciwminowej o kr. Głuptak (3 komplety). Tym razem, system ten zostanie zainstalowany na nowych niszczycielach min typu Kormoran II. To kolejny krok w rozwoju polskiej technologii obronnej, który potwierdza zaufanie, jakim Ministerstwo Obrony Narodowej obdarza Politechnikę Gdańską.
27 lipca 2023 r., w Sali Senatu Politechniki Gdańskiej, odbyło się uroczyste podpisanie umowy dotyczącej projektu o kryptonimie Głuptak. Prof. Janusz Nieznański, prorektor ds. umiędzynarodowienia i innowacji, reprezentujący Politechnikę Gdańską, oraz prezes Marcin Wiśniewski, reprezentujący Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) S.A., wspólnie podpisali porozumienie. Ceremonia odbyła się przy udziale przedstawicieli Agencji Uzbrojenia i Inspektoratu Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, w tym kmdr. Piotra Skóry i kmdr. Grzegorza Muchy.
Systemy OPM Głuptak, opracowane na Politechnice Gdańskiej, jest przeznaczony do identyfikacji i neutralizacji niebezpiecznych obiektów znajdujących się w zbiornikach wodnych. Mogą operować na głębokości od 5 do 200 metrów, co czyni je niezwykle uniwersalnymi narzędziami w obronie przeciwminowej.
Trzy systemy OPM Głuptak zostaną zainstalowane na niszczycielach min typu Kormoran II które będą przeznaczone dla świnoujskiego 12. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.. Właśnie niedawno, 25 lipca 2023 r., rozpoczęto budowę przyszłego ORP Jaskółka, a prace nad przyszłym ORP Rybitwa mają ruszyć jeszcze w tym roku. Pierwszy okręt tego typu, ORP Kormoran, został wprowadzony do służby w Marynarce Wojennej w 2017 r. Następnie, 27 grudnia 2017 r., Inspektorat Uzbrojenia zawarł umowę z konsorcjum, w skład którego wchodziły: Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. Umowa ta dotyczyła dostawy dwóch kolejnych okrętów – OORP Albatros i Mewa, które otrzymały swoje bandery wojenne RP odpowiednio 28 listopada 2022 r. i 14 lutego 2023 r.

Podpisanie umowy na dostarczenie systemów OPM Głuptak dla nowych jednostek to dowód na to, że polska nauka i technologia idą w dobrym kierunku. Politechnika Gdańska, jako jedna z czołowych polskich uczelni technicznych, stale dąży do rozwoju i ulepszania swoich rozwiązań. Dzięki temu, polskie siły zbrojne mogą korzystać z najnowszych osiągnięć nauki, co przekłada się na ich skuteczność i bezpieczeństwo.
Systemy OPM Głuptak są nie tylko wynikiem ciężkiej pracy naukowców z Politechniki Gdańskiej, ale również dowodem na to, że polska nauka jest w stanie tworzyć innowacyjne rozwiązania na skalę globalną. To kolejny krok na drodze do zwiększenia technologicznej niezależności Polski w obszarze obronności.
Synergia pomiędzy Politechniką Gdańską a Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) S.A. stanowi przykład efektywnego połączenia nauki i przemysłu. W rezultacie powstają rozwiązania, które nie tylko są innowacyjne, ale również odpowiadają na konkretne potrzeby użytkowników.
Potwierdzeniem skuteczności polskiej nauki i technologii w sferze obronności jest zastosowanie systemów OPM Głuptak. Jest to kolejny krok w kierunku zwiększenia technologicznej niezależności Polski w dziedzinie obronności.
Źródło: Politechnika Gdańska

Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










