PGE i Ørsted zapraszają dostawców na rozmowy o potrzebach związanych z budową Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 

Podczas wirtualnego spotkania z dostawcami zaplanowanego na 22 kwietnia 2022 roku inwestorzy przedstawią zaawansowanie prac przy realizacji Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica razem z zespołami urządzeń służących do wyprowadzenia mocy, w tym zakres i plan przetargów zaplanowanych w najbliższym czasie, a także kamienie milowe inwestycji.
– Transformacja polskiej energetyki, szczególnie w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, jest ogromną szansą dla polskich firm. Dlatego zależy nam, aby przy realizacji największego i najbardziej perspektywicznego projektu offshore na Morzu Bałtyckim, jakim jest Morska Farma Wiatrowa Baltica, zaangażowało się jak najwięcej polskich przedsiębiorców. W naszym ubiegłorocznym wydarzeniu dla dostawców i podwykonawców wzięło udział prawie 500 firm, spośród których blisko 400 stanowiły firmy krajowe. Świadczy to o ogromnym potencjale tego projektu. Liczymy na podobny sukces frekwencyjny tym razem – powiedział Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Kwietniowe spotkanie z wykonawcami rozpoczyna cykl „Napędzane wiatrem warsztaty Baltica 2+3 – dialog z dostawcami”.
– Widzimy ogromne zainteresowanie dołączeniem do łańcucha dostaw Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica zarówno ze strony globalnych graczy, jak i polskich dostawców i poddostawców. Podczas naszych rozmów z rynkiem chcemy pokazać mapę drogową wraz z rekomendacjami i wytycznymi, pokazując naszym obecnym i przyszłym partnerom, jak mogą stać się częścią sukcesu Baltica 2+3. Wierzymy, że dla wielu mniejszych graczy, którzy nie są jeszcze częścią globalnego łańcucha dostaw, współpraca przy projekcie Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica może stać się katalizatorem wzrostu. Bazując na tym doświadczeniu i działając według międzynarodowych standardów na rynku morskiej energetyki wiatrowej będą mogli potem konkurować w przetargach na całym świecie i je wygrywać – dodaje Søren Westergaard Jensen, p.o. dyrektora zarządzającego obszarem offshore w Ørsted Polska i dyrektor projektu Baltica 2+3 z ramienia Ørsted.
W ramach planowanych warsztatów przedstawiciele inwestorów zaprezentują m.in. harmonogram inwestycji oraz prowadzonych i planowanych postępowań zakupowych dotyczących głównych komponentów na potrzeby realizacji projektu Morska Farma Wiatrowa Baltica wraz z zespołami urządzeń służących do wyprowadzenia mocy. Omówią formalne aspekty udzielania zamówień publicznych w ramach postępowań prowadzonych przez JV Partnerów, a także harmonogramy postępowań i narzędzia wykorzystywane w procesie kontraktacji.
Źródło: PGE Baltica

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













