PGE i Ørsted zapraszają na Dzień Dostawców

PGE i Ørsted już po raz piąty organizują specjalne wydarzenie, zachęcające firmy do uczestnictwie w projekcie budowy morskich farm wiatrowych w Polsce. Tegoroczne spotkanie skierowane jest do producentów komponentów i dostawców usług, którzy chcą włączyć się w proces budowania łańcucha dostaw dla projektu Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica.
Spotkanie odbędzie się 10 października 2023 roku o godz. 10:00 na PGE Narodowym w Warszawie. W 2022 roku w wydarzeniu udział wzięło blisko 800 uczestników, w tym ponad 500 reprezentujących firmy z Polski.
Podczas Dnia Dostawców podwykonawcy i poddostawcy będą mieli okazję zapoznać się z działaniami realizowanymi przez PGE i Ørsted. Przedstawiciele obu firm, które wspólnie przygotowują się do budowy MFW Baltica, opowiedzą m.in. o podziale postępowań zakupowych pomiędzy obu partnerów joint-venture, a także stosowanych standardach QHSE i wymaganiach wobec dostawców w tym zakresie.
Okazja do spotkań B2B
Poza PGE i Ørsted w wydarzeniu wezmą udział przedstawiciele niektórych dostawców komponentów i usług zakontraktowanych już w ramach rozwoju projektu Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. W tym roku PGE i Ørsted podpisały umowy m.in. na dostawę 107 turbin z Siemens Gamesa, morskich stacji transformatorowych z konsorcjum Semco/PTSC, dostawę fundamentów z konsorcjum Windar/Navantia oraz na usługę ułożenia i podłączenia wewnętrznych i eksportowych kabli morskich z firmą Boskalis. Przedstawiciele tych firm będą do dyspozycji uczestników wydarzenia.
Podczas krótkich, kilkunastominutowych indywidualnych sesji biznesowych zarejestrowani uczestnicy będą mieli okazję przedstawić swoją firmę oraz porozmawiać o możliwościach współpracy. Specjaliści z obszaru zakupów Siemens Gamesa, Semco/PTSC, Windar/Navantia oraz Boskalis opowiedzą o oczekiwaniach wobec swoich potencjalnych poddostawców i podwykonawców.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pge-i-orsted-zakontraktowaly-statki-do-instalacji-kabli-dla-morskiej-farmy-wiatrowej-baltica/
Nie zwlekaj z rejestracją
Do 30 września br. przedstawiciele przedsiębiorstw zainteresowanych udziałem w Dniu Dostawców powinni zarejestrować się poprzez specjalny formularz na stronie baltica.energy. Następnie, dla uprzednio zarejestrowanych dostępny będzie drugi formularz, w którym zainteresowani udziałem w sesjach B2B z przedstawicielami dostawców zakontraktowanych przez PGE i Ørsted będą mieli możliwość zapisania się na spotkanie z jednym z czterech dostawców. Pozwoli to organizatorom na odpowiednie zaplanowanie krótkich indywidualnych spotkań biznesowych. Wspomniani przedstawiciele czterech zaproszonych dostawców – w tym ich specjaliści ds. zakupów – będą posługiwać się językiem angielskim. Dla chcących skorzystać z pomocy podczas sesji B2B dostępni będą tłumacze.
Włącz się w budowę MFW Baltica
Morskie farmy wiatrowe nie tylko będą wspierać transformację energetyczną Polski, ale także wzmocnią krajową gospodarkę, zapewniając w perspektywie najbliższych dekad tysiące miejsc pracy i dając licznym gałęziom polskiego przemysłu nowe możliwości rozwoju. Polskie firmy już biorą udział w międzynarodowych projektach morskich farm wiatrowych na świecie. Rozwój morskiej energetyki wiatrowej na polskich wodach Morza Bałtyckiego jest szansą na rozwinięcie potencjału wielu sektorów polskiej gospodarki.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/zawody-przyszlosci-ornitolog-przy-morskich-farmach-wiatrowych/
Wśród głównych beneficjentów mogą znaleźć się: branża stalowa, budownictwa wodnego, branża usług instalacyjnych, szeroko pojęta branża usług serwisowych, portowa i stoczniowa, transportowa i logistyczna, usługi doradcze i szkoleniowe, a nawet usługi hotelowe i gastronomiczne. W stosunkowo młodym sektorze morskiej energetyki wiatrowej zidentyfikowano ponad 400 polskich przedsiębiorstw jako potencjalnych dostawców komponentów i usług dla morskich firm. To kolejne wydarzenie dla dostawców organizowane przez PGE i Ørsted. W poprzednim Dniu Dostawców organizowanych przez PGE i Ørsted w 2022 roku udział wzięło blisko 800 uczestników, w tym ponad 500 reprezentujących firmy z Polski.
Baltica 2+3
Morska Farma Wiatrowa Baltica składa się z dwóch etapów – Baltica 2 i Baltica 3. PGE i Ørsted planują zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW do końca 2027 roku, natomiast etapu Baltica 3 o mocy ok. 1 GW do końca 2029 roku. Dzięki łącznej mocy 2,5 GW MFW Baltica dostarczy zieloną energię dla prawie 4 milionów gospodarstw domowych w Polsce.
Źródło: PGE Baltica

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











