PGNiG zwiększy dostawy LNG

PGNiG będzie odbierało z terminala skraplającego Plaquemines LNG w Luizjanie 4 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie, co odpowiada 5,4 mld m³ gazu po regazyfikacji.

Amerykańska Venture Global Plaquemines LNG poinformowała o podjęciu ostatecznej decyzji inwestycyjnej (ang. Final Investment Decision) dla terminala skraplającego Plaquemines w Luizjanie. Oznacza to między innymi, że spółka pozyskała wszystkie zgody oraz finansowanie potrzebne, aby zrealizować inwestycję. Instalacja będzie produkować 13,3 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Jednym z odbiorców będzie PGNiG, które zakontraktowało w terminalu w Plaquemines 4 mln ton LNG rocznie, co odpowiada 5,4 mld m³ gazu po regazyfikacji.

Zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu jest naszym strategicznym celem, który realizujemy nie tylko z myślą o bieżących potrzebach, ale mając na uwadze perspektywę kolejnych lat. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy decyzję Venture Global dotyczącą rozpoczęcia kluczowego etapu projektu Plaquemines. Uruchomienie tego terminala będzie mieć istotne znaczenie z punktu widzenia dalszego wzmocnienia bezpieczeństwa dostaw gazu do Polski w oparciu o dywersyfikację i współpracę z wiarygodnymi partnerami. To ważny krok dla obu firm w kierunku realizacji aspiracji związanych z rynkiem skroplonego gazu ziemnego.

Iwona Waksmundzka-Olejniczak, prezes zarządu PGNiG SA

Instalacja w Plaquemines będzie dostarczała znaczną część LNG zakontraktowanego przez PGNiG w ramach umów długoterminowych na zakup gazu skroplonego.

Jesteśmy dumni z możliwości ogłoszenia ostatecznej decyzji inwestycyjnej dla Plaquemines LNG, naszego drugiego projektu terminalowego, zaledwie kilka miesięcy po rozpoczęciu eksportu z instalacji w Calcasieu Pass. Chciałbym podziękować nie tylko naszemu zespołowi, ale także PGNiG, które odegrało istotną rolę w projekcie Plaquemines jako tzw. klient założycielski.

Mike Sabel, Prezes Zarządu Venture Global LNG

Rozpoczęcie realizacji kontraktu długoterminowego PGNiG z Venture Global Plaquemines LNG spodziewane jest w 2026 roku. Z kolei już od przyszłego roku, w ramach kontraktu długoterminowego, PGNiG zacznie odbierać z terminalu w Calcasieu Pass 1,5 mln ton LNG rocznie (2 mld m³ gazu ziemnego po regazyfikacji).

Przy realizacji naszej drugiej instalacji chcemy wykorzystać doświadczenia  z terminalu Calcasieu Pass, który pobił światowe rekordy pod względem szybkości realizacji. W tej szczególnie wymagającej sytuacji, w jakiej znajduje się obecnie światowy rynek energii, inwestycja w Plaquemines uzyskała solidne wsparcie finansowe i komercyjne, które pozwoliło nam na formalne uruchomienie tego projektu.

Mike Sabel, Prezes Zarządu Venture Global LNG

Terminal w Calcasieu Pass rozpoczął działalność eksportową w lutym 2022 roku. Ostatnio, 14 maja, PGNiG odebrało w Świnoujściu pierwszy ładunek LNG pochodzący z tej instalacji. Dostawa została zakupiona na rynku spot. 

Obie umowy PGNiG z Venture Global zostały oparte na formule free-on-board, co oznacza, że odpowiedzialność za odbiór i transport LNG spoczywa na kupującym. Przygotowując się do realizacji tych kontraktów, Grupa PGNiG wyczarterowała długoterminowo osiem statków do przewozu skroplonego gazu ziemnego. Statki zostaną zbudowane specjalnie na potrzeby realizacji umów czarterowych PGNiG. Pierwsze dwa wejdą do użytku w 2023 roku.

Źródło: PGNiG

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.