Pierwsza wizyta okrętów SNMCMG-1 w Szczecinie

W piątek, 5 maja, w ramach rutynowej wizyty, do Szczecina zawinęły okręty Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG-1).

Wizyta ma na celu uzupełnienie zapasów i zapewnienie odpoczynku załogom przed realizacją kolejnych zadań w rejonie Morza Bałtyckiego. Wizytujące okręty to: flagowy okręt zespołu – norweski HNoMS NORDKAPP (A531), belgijski BNS BELLIS (M916), estoński ENS SAKALA (M314), francuski FS PEGASE (M644) oraz niemiecki okręt wsparcia nurkowego FGS ROTTWEIL (M1061). Zespół dowodzi oficer Marynarki Wojennej Norwegii Commander Ole SJO wraz z międzynarodowym sztabem zaokrętowanym na okręcie flagowym. Okrętom towarzyszy trałowiec 8. Flotylli Obrony Wybrzeża – ORP Drużno (641).

Porty w Świnoujściu i Szczecinie na stałe wpisały się w harmonogram działalnoścI zespołów okrętów NATO, co wpływa na atrakcyjność kalendarza wydarzeń marynistycznych całego regionu. W tym roku była to pierwsza wizyta SNMCMG-1 w Polsce. Wizyty robocze okrętów państw NATO w polskich portach mają na celu rozwój przyjacielskich stosunków oraz wzajemne zaznajomienie się z warunkami, pracą i sprzętem marynarzy. Służą również do wymiany doświadczeń związanych z realizacją zadań z zakresu obrony przeciwminowej na morzu.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/program-aukus-z-kolejnymi-problemami/

Polska Marynarka Wojenna od lat aktywnie uczestniczy w działaniach poszczególnych zespołów okrętów sojuszniczych. Od 2002 roku okręty 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, przede wszystkim niszczyciele min, regularnie biorą udział w operacjach SNMCMG-1, a ORP Kontradmirał Xawery Czernicki z 2 Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych był już trzykrotnie jednostką flagową tego zespołu. W 2021 roku polscy marynarze po raz pierwszy w historii dowodzili z pokładu niemieckiego okrętu flagowego FGS ELBE działaniami PKW Morze Północne.

Głównym zadaniem okrętów Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO jest utrzymanie bezpieczeństwa żeglugi poprzez poszukiwanie, wykrywanie i niszczenie niebezpiecznych obiektów podwodnych. Poza tym istotnym zadaniem zespołu jest demonstrowanie solidarności członków sojuszu oraz realizacja jednego z najważniejszych wspólnych zadań czyli zapewnienia bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych.

W ten sposób okręty zespołu tworzą system obrony przeciwminowej na akwenach morskich określany mianem „Tarczy Przeciwminowej” dla Europy. Siły te mogą być także skierowane do wsparcia operacji antyterrorystycznych, akcji ratowania życia oraz reagowania w sytuacjach kryzysowych. Zespoły okrętowe należą do najbardziej efektywnych elementów tzw. sił odpowiedzi (NRF – NATO Response Force). Większość czasu zespoły te spędzają na morzu, między innymi zgrywając współdziałanie wchodzących w ich skład okrętów oraz uczestnicząc w manewrach z marynarkami państw członkowskich i partnerskich NATO.

Źródło: 8. FOW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski