Po pandemii przewoźnicy promowi radzą sobie coraz lepiej

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o wynikach osiąganych przez operatorów promowych. Branża szybko się odbudowuje po pandemii.
W artykule
Olbrzym odebrany przez Finnlines. Robi wrażenie
Zbudowany w chińskiej stoczni China Merchants Jinling statek FINNECO I został właśnie odebrany przez Finnlines. Wrażenie robią nie tylko jego rozmiary (238 m długości i 5800 m pasa ładunkowego), ale też jego potencjał. Armator chwali się, że będzie to pierwszy w jego flocie statek ro-ro z napędem hybrydowym. Poza pakietami baterii, z których będzie mógł korzystać, znalazł się na nim cały szereg rozwiązań, które będą wpływać na ograniczenie poziomu emisji (panele fotowoltaiczne, odzysk ciepła odpadowego, system „smarowania powietrzem”). Statek będzie rozwijał prędkość 20,7 węzła (38 km/h) i już w czerwcu będzie można go podziwiać na wodach Bałtyku, Morza Północnego i Zatoki Biskajskiej. Jeszcze w tym roku dołączą do niego dwa inne statki kategorii ECO – FINNECO II oraz FINNECO III. Wszystkie powstały w ramach wartego 500 mln euro programu inwestycji w nową flotę. W ramach tego samego projektu w przyszłym roku we flocie fińskiego przewoźnika znajdą się dwa nowe promy typu ro-pax.
Zwodowano nowy prom Brittany Ferries
Powody do radości ma także Brittany Ferries. Przewoźnik także odlicza już czas do odbioru nowego promu. Na razie w Chinach zwodowany został kolejny nowy ro-pax dla bretońskiego przewoźnika. Chodzi o jednostkę Santoña, która również powstaje w stoczni Merchants Jinling Shipyard. Jest to kolejny prom serii E-Flexer, który został zakontraktowany w chińskich zakładach przez Stena RoRo, a wkrótce, na podstawie długoterminowej umowy czarteru, trafi do Brittany Ferries. Santoña jest trzecim i ostatnim z serii E-Flexerów, które trafią do armatora z Francji. Wcześniej flotę operatora zasiliły Galicia i Salamanca. Najnowszy nabytek wejdzie do służby w pierwszej połowie 2023 r. Santoña będzie kursować na trasie Portsmouth–Santander.
Norweski przewoźnik z wieloletnim kontraktem na przewozy
Popularny norweski operator promowy Norled, słynący z nowoczesnej i ekologicznej floty, zawarł 10-letnią umowę na obsługę dwóch połączeń: Bodø-Væran i Bodø-Gildeskål. Druga z tych tras ma być obsługiwana statkiem dużych prędkości zbudowanym przez Brødrene Aa. Umowa, która zacznie obowiązywać w styczniu 2024 r., zawiera opcję, w ramach której przewoźnik będzie odpowiedzialny za obsługę letnich rejsów na trasie Bodø-Myken. Norled to jedna z największych w Norwegii firm promowych. Obecnie posiada flotę 80 statków i zatrudnia ponad 1000 pracowników. Przedsiębiorstwo znane jest na całym świecie z wdrożenia pierwszego na świecie w pełni elektrycznego promu.
Color Line: wyniki za ostatnie lata takie sobie, ale perspektywy obiecujące
Firma Color Line podsumowała miniony rok. I podobnie jak rok 2020, nie był to czas spektakularnych sukcesów. Jak poinformował armator, w 2021 r. osiągnięto stratę w wysokości 591 mln NOK (przed opodatkowaniem) przy wpływach sięgających 2,6 mld NOK. Zysk operacyjny wyniósł zaś 211 mln NOK. Są to dane dużo lepsze od tych osiągniętych w 2020 r. (pierwszy rok pandemii), ale daleko im jeszcze do wyników, które przewoźnik osiągnął w 2019 r. (5,3 mld obrotów, 274 mln NOK zysku przed opodatkowaniem). Przedstawiciele Color Line są jednak dobrej myśli. Zauważają, że do normy powraca wskaźnik rezerwacji, który można już porównywać z liczbami osiąganymi w 2019 r. „Po otwarciu na początku 2022 r. zapotrzebowanie na ofertę Color Line szybko urosło do poziomów, które odnotowywano przed pandemią. Poziom rezerwacji można już zestawić z tym, co widzieliśmy w 2019 r., a dzięki temu prognozy na ten rok są bardzo pozytywne” – powiedział Trond Kleivdal z Color Line.
Viking Line, Tallink i Scandlines też coraz mocniejsze
Szybko w siłę rosną także inni europejscy armatorzy, co oznacza, że rynek po pandemii może błyskawicznie się odbudować. Grupa Tallink w I kw. osiągnęła wzrost obrotów o blisko 100 proc. – z 53,7 do 106,1 mln europrzy nieco wyższej stracie netto, która wzrosła z 34,4 do 40 mln euro. W przypadku Viking Line progres sprzedaży w I kw. 2022 r okazał się jeszcze bardziej imponujący – z 24,6 mln w analogicznym okresie roku ubiegłego do 58,8 mln euro, co oznacza wzrost o 139 proc. Firma Scandlines podsumowała tymczasem cały ubiegły rok, który okazał się dużo lepszy od 2020 r. (260 mln euro przychodu w porównaniu z 2020 r., gdy wskaźnik ten wyniósł 216 mln euro). Wskaźnik EBITDA wyniósł zaś w 2021 r. 133 mln euro, podczas gdy w 2020 r. – 84 mln euro.
Źródło: PromySKAT

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









