Policja rozpoczyna sezon wodny na jeziorach Mazur i Warmii 

W tym roku bezpieczeństwa na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, na jeziorach poza szlakiem i jeziorach Warmii będzie pilnowało 90 policjantów z partoli wodnych. Od soboty do końca września policjanci będą kontrolować m.in. trzeźwość sterników łodzi.

Koordynator służby na wodach i terenach przywodnych z wydziału prewencji KWP w Olsztynie aspirant Tomasz Kurstak powiedział PAP, że w tym roku jeziora i Zalew Wiślany będzie patrolowało 90 policjantów, to jest o 30 osób więcej, niż przed rokiem. Regularna służba na wodzie rozpocznie się w sobotę, bo majówka jest od lat inauguracją sezonu żeglarskiego na Mazurach. Patrole wodne będą pracować do końca września.

Do lata będziemy zwiększali liczbę wodnych patroli w weekendy, w tygodniu, gdy nie będzie wielu żeglarzy, patroli będzie nieco mniej. Latem obsada będzie pełna.

aspirant Tomasz Kurstak

Policjanci z Warmii i Mazur mają do dyspozycji 30 łodzi (te, które będą pracować w majówkę są już zwodowane) i sprzęt ratunkowy. Patrole wodne będą kontrolować uprawnienia sterników (na tych łodziach, na które są one wymagane) oraz trzeźwość sterników. Za sterowanie łodzią pod wpływem alkoholu sternik może zostać ukarany mandatem w wysokości 2,5 tys. zł i stracić uprawnienia.

Ponieważ majówkę na Mazurach chce spędzić wiele osób policjanci zapowiedzieli też, że zwiększy się liczba partoli drogowych. Prędkość i styl jazdy będą kontrolowali nie tylko policjanci z radiowozów, ale też funkcjonariusze na motocyklach. Do patrolowania dróg będzie wykorzystywany także dron.

Źródło: PAP

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.