Pożar na pokładzie samochodowca Felicity Acew pobliżu Azorów

Jednostki ratownictwa morskiego Portugalii prowadzą od środy u wybrzeży Azorów akcję gaszenia pożaru, jaki wybuchł na samochodowcu Felicity Ace pływającym pod banderą Panamy. Według portugalskich mediów ogień pojawił się w ładowni.

Jak ustaliła lizbońska telewizja SIC Noticias po południu rozpoczęto ewakuację z płonącego statku ponad 20 członków załogi. Stacja powołująca się na władze portugalskiego ratownictwa morskiego zastrzegła jednak, że wciąż nie jest znana dokładna liczba przebywających na jednostce osób.

Telewizja przypomniała, że zbudowany w 2005 roku statek jest wyspecjalizowany do przewozu pojazdów.

Zgodnie z informacjami służb ratowniczych w akcji gaszenia pożaru bierze udział co najmniej pięć jednostek, a także śmigłowce portugalskich sił zbrojnych.

Do zdarzenia doszło w odległości około 170 km na południe od wyspy Faial, wchodzącej w skład atlantyckiego archipelagu Azorów.

Według portugalskich mediów statek Felicity Ace wypłynął z ładunkiem samochodów z niemieckiego portu Emden do amerykańskiego Davisville.

Dane jednostki Felicity Ace:

  • rok budowy 2005; IMO 9293911;
  • GT 60 118, nośność 17 738 t;
  • długość całkowita 199,99 m, szerokość 32,26 m, zanurzenie 9,725 m, wysokość boczna 34,41 m;
  • jednostka może pomieścić 5232 samochody osobowe;
  • moc napędu głównego 15 090 kW / 20 516 KM.

Źródło: PAP

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.