Przedłużenie okresu eksploatacji okrętów typu Arleigh Burke

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych zatwierdziła pięcioletni program przedłużenia okresu eksploatacji swojego głównego niszczyciela rakietowego typu Arleigh Burke (DDG 51) wyposażonego w system kierowania ogniem typu AEGIS.
Decyzja ta jest wynikiem wniosku z 2022 roku o dodatkowy resurs, ponieważ USS Arleigh Burke pierwotnie miał być wycofywany ze służby w 2026 roku po 35 latach służby. W ramach programu zdolność operacyjna okrętu zostanie przedłużona do 2031 roku.
Okręt USS Arleigh Burke jest częścią VI Floty USA, która działa w regionie Afryki od 2005 roku. Okręt został wysłany w ten rejon świata w 2021 roku i obecnie odbywa swój trzeci patrol.
DDG 51 to najlepsze okręty wojenne w historii. Pokazują, że nie ma granic tego, co możemy osiągnąć dzięki silnemu partnerstwu amerykańskiej marynarki wojennej i przemysłu. Niszczyciele klasy Arleigh Burke stanowią trzon floty nawodnej Marynarki Wojennej i mają kluczowe znaczenie dla Narodu i Marynarki Wojennej dziś i długo w przyszłości.
Dowódca US Naval Surface Force Atlantic Rear Adm. Brendan McLane
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wspolne-manewry-chin-rosji-i-iranu-w-zatoce-omanskiej/
Według US Navy, przedłużenie życia okrętu Arleigh Burke będzie realizowane w ramach programu modernizacji DDG, zapewniającego „kompleksową” modernizację w połowie okresu użytkowania niszczyciela. Obecnie około 37 modernizacji zostało już zakończonych lub jest w trakcie realizacji w ramach tego programu, podczas gdy 17 kolejnych modernizacji jest planowanych w najbliższych latach.
„Zmiany modernizacyjne wprowadzane są również na okrętach nowej konstrukcji, aby zwiększyć bazowe zdolności najnowszych okrętów w klasie oraz zapewnić interoperacyjność pomiędzy nowymi okrętami, a zmodernizowanymi okrętami w służbie” – poinformowała w swoim komunikacie US Navy.
Celem programu modernizacyjnego DDG jest zwiększenie zdolności bojowych okrętów i utworzenie spójnej oraz zintegrowanej floty. Dzięki temu marynarka wojenna USA będzie w stanie skutecznie wykorzystywać zdolności różnych typów okrętów w celu przeciwdziałania obecnym i przyszłym zagrożeniom.
Źródło: US Navy/JB

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










