Przegląd promowy, a w nim m.in. kolejne nowe promy już w Europie 

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowych statkach, które w najbliższych tygodniach zadebiutują na europejskich trasach promowych.
Viking Glory już w domu
Po trwającej pięć tygodni podróży nowy prom linii Viking Line zameldował się w Finlandii. Statek Viking Glory zacumował w porcie Turku, gdzie z tej okazji zaplanowano specjalną galę. Świętowali zarówno przedstawiciele Viking Line, jak i miasta. Ze uwagi na sytuację pandemiczną, znacząca część uroczystości została przeniesiona do sieci. W najbliższych dniach na statku będą prowadzone ostatnie prace. Viking Glory na trasie zadebiutuje 1 marca. Pojawi się wówczas na linii Turku-Wyspy Alandzkie-Sztokholm. To będzie się wiązało z przetasowaniami we flocie armatora. Obsługujący obecnie tę trasę statek Amorella rozpocznie obsługę rejsów z/do Helsinek. Viking Glory ma 218 m długości. Na pokład przyjmie 2800 pasażerów. Dysponuje też pasem ładunkowym o długości 1500 metrów.
Salamanca przywitana we Francji
Nieco później na trasie pojawi się zaś najnowszy nabytek Brittany Ferries. Chodzi o zasilany paliwem LNG prom Salamanca. W ubiegły weekend odbyła się uroczystość powitania tego statku we francuskim porcie Roscoff. W celebrze udział wziął m.in. francuski minister spraw zagranicznych, Jean-Yves Le Drian. Jak przypomniał armator, ro-pax będzie pływał pod flagą francuską. Będzie też najnowocześniejszym i najbardziej ekologicznym statkiem we flocie Brittany Ferries. Salamanca ma 215 metrów długości i przyjmie na pokład 1000 pasażerów. Dysponuje pasem ładunkowym o długości ok. 3 tysięcy metrów. Pasażerowie oraz klienci frachtowi będą mogli sprawdzić udogodnienia oferowane przez statek już 27 marca. Właśnie wtedy Salamanca rozpocznie regularne rejsy na trasie Portsmouth-Bilbao/Cherbourg. Jej debiut to kolejny etap modernizacji floty przez bretońskiego operatora. W ub. r. do Brittany Ferries dołączył prom Galicia. W przyszłym roku armator przywita statek Santona.
Prom Isabelle wraca na dawną trasę. Ale wcześniej remont
Należący do grupy Tallink prom Isabelle trafił właśnie do suchego doku w fińskich zakładach w Naantali. Tam przechodzić będzie planowy przegląd i poddany zostanie pracom konserwacyjnym. Potrwają one do 25 lutego. Po ich zakończeniu statek, po długiej przerwie, zawita w Rydze. Już w kwietniu rozpocznie on regularne kursy na trasie Ryga-Sztokholm. Będzie to powrót na dawną trasę po długiej, dwuletniej nieobecności spowodowanej przez pandemiczne zawirowania. Grupa Tallink planuje przywrócenie trasy łączącej stolice Szwecji oraz Łotwy już 6 kwietnia br. wraz z inauguracją wysokiego sezonu wiosenno-letniego. Przypomnijmy, że estoński armator zawiesił ten serwis 16 marca 2020 r.
DFDS przywróci połączenie pomiędzy Francją a Anglią
Serwis Calais-Sheerness zostanie wznowiony. Taka zapowiedź pojawiła się krótko po tym, gdy serwis został… zawieszony. Oferowane przez DFDS połączenie zadebiutowało zaledwie latem ub. r., ale od 15 stycznia br. zniknęło z oferty. „Z radością ogłaszamy, że nasze połączenie pomiędzy Calais a Sheerness zostanie przywrócone” – poinformowało w specjalnym komunikacie DFDS. Duński armator nie podał na razie dokładnej daty reaktywacji usługi. Ma zostać ona ujawniona wkrótce.
CLdN z nowym serwisem intermodalnym
Popularny operator z Luksemburga wzmacnia swoją działalność na rynku przewozów intermodalnych. 14 lutego firma ruszyła z własnym połączeniem kolejowym pomiędzy Rotterdamem a włoskim Montirone. Początkowo będzie ono oferowane trzy razy w tygodniu. Do tej pory przewoźnik współpracował na tym polu z innymi podmiotami. Teraz – jak poinformowały władze firmy – stawia kolejny krok, który stanowi ważny element w strategii firmy, która chce oferować zrównoważoną usługę i przyczyniać się do dalszej redukcji poziomu emisji związków węgla. CLdN posiada już w swojej ofercie bogatą siatkę połączeń cargo z Rotterdamu na północ Europy (m.in. Goteborg, Hanko, Esbjerg, Cork, Glasgow), a w połączeniu z rozwojem siatki połączeń kolejowych chce stać się ważnym graczem na rynku intermodalnym.
DFDS inwestuje w ekologiczny tabor
Firma Volvo dostarczy nowe pojazdy ciężarowe europejskiemu operatorowi promowemu i logistycznemu – duńskiemu DFDS. Kontrakt obejmuje dostawę aż 100 elektrycznych ciągników siodłowych. Przedstawiciele koncernu motoryzacyjnego zdradzili, że jest to największe w historii firmy komercyjne zamówienie na tego typu ekologiczne pojazdy i prawdopodobnie jedno z największych na świecie. Dostawy rozpoczną się pod koniec 2022 r. i realizowane będą przez cały 2023 r. Zamówienie pomoże DFDS w dalszym ograniczeniu emisji CO2. Firma chce, by do 2030 r. była ona o 45 proc. mniejsza. DFDS to ważny partner serwisu PromySKAT, będącego częścią grupy SKAT.
Źródło: PromySKAT

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











