Przystań w Górkach Zachodnich

Przystań Jachtowa w Górkach Zachodnich została uroczyście otwarta, oferując jeszcze lepsze warunki dla żeglarzy. Przebudowa tego Portu Jachtowego była prowadzona przez Grupę NDI, która wykonała wiele istotnych zadań.

Prace nad przebudową Portu w Górkach Zachodnich obejmowały m. in. powiększenie trzech nabrzeży oraz dokonano pogłębienia akwenu i wykonania oznakowania nawigacyjnego. Te prace stanowią tylko część wszystkich działań, które zostały zrealizowane. Prace zakończyły się w grudniu ubiegłego roku, a teraz, w sobotę, Marina została uroczyście otwarta i nadano jej imię kpt. Krystyny Chojnowskiej – Liskiewicz.

W odnowionej Przystani Miejskiej w Górkach Zachodnich w Gdańsku, żeglarze mają teraz do dyspozycji aż 186 miejsc cumowniczych. Nowe pomosty, falochron oraz inne wyposażenie zostały dodane, aby zwiększyć komfort korzystania z tego miejsca. Inwestorem tego projektu była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, a przebudowa trwała ponad rok.

W ramach prac budowlanych przeprowadzono pogłębianie akwenu do rzędnej -4 metra oraz usunięto około 10,7 tys. m3 urobku z dna o powierzchni około 14 tys. m2. Ponadto, dokonano oznakowania nawigacyjnego. Przebudowane zostały nabrzeża „W”, „S”, „N” oraz pirs „E”. Stare drewniane pomosty zostały rozebrane, a w ich miejsce powstały nowe pływające pomosty betonowe oraz falochron. Dodatkowo, na nabrzeżu zainstalowano pachoły cumownicze, drabinki wyłazowe, odbojnice, stojaki na koło ratunkowe, postumenty oświetleniowe z gniazdami elektrycznymi i zaworami wodnymi oraz sprzęt ratowniczy.

Poza pracami na nabrzeżu, Grupa NDI zrealizowała również wiele innych działań na lądzie. Wykonano ściany oporowe, fragment kanalizacji sanitarnej od punktu odbioru ścieków do zbiornika bezodpływowego, a także fragmenty sieci energetycznej, kanalizacji kablowej oraz teletechnicznej. Dodatkowo, na Przystani Miejskiej pojawiło się nowe, efektowne oświetlenie, nowa nawierzchnia oraz tablice informacyjne.

Dzięki przeprowadzonym modernizacjom i inwestycjom, Przystań w Górkach Zachodnich stała się jeszcze atrakcyjniejszym miejscem dla żeglarzy, a także zyskał większą widoczność w sieci.

Źródło: Grupa NDI

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna