Piractwo morskie: Raport IMB za pierwszy kwartał 2022 roku

Międzynarodowe Biuro Morskie ICC (IMB) opublikowało kwartalny raport na temat piractwa morskiego, który pokazuje niemal niezmienną liczbę incydentów piractwa morskiego, w pierwszych trzech miesiącach 2022 r. W raporcie uwzględniono, że wody Azji Południowo-Wschodniej zastępują Zatokę Gwinejską jako najbardziej niebezpieczne dla żeglugi handlowej, odpowiadając za prawie połowę incydentów piractwa w pierwszym kwartale tego roku.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku, raport IMB wykazuje łącznie 37 incydentów w porównaniu z 38 w roku ubiegłym. Prawie połowa miała miejsce na wodach Azji Południowo-Wschodniej, w szczególności w Cieśninie Singapurskiej.
W pierwszych trzech miesiącach 2021 r., w Zatoce Gwinejskiej odnotowano spadek piractwa o prawie połowę (43 proc.) wszystkich zgłoszonych incydentów. W I kwartale br. zgłoszono w tym regionie tylko 7 incydentów.
Konieczne są jednak stałe wysiłki w celu zapewnienia bezpieczeństwa marynarzy w regionie Afryki Zachodniej, który pozostaje niebezpieczny, o czym świadczy porwanie tankowca u wybrzeży Wybrzeża Kości Słoniowej w dniu 24 stycznia. Podczas porwania cała 17-osobowa załoga została wzięta jako zakładnicy. Na tych wodach otrzymano raporty o napadach przy użyciu broni.
Międzynarodowe Biuro Morskie ICC (IMB)
IMB uważa, że skoordynowane i trwałe wysiłki na rzecz wyeliminowania piractwa na niestabilnych wodach Zatoki Gwinejskiej przynoszą efekty. W I kwartale tego roku nie odnotowano żadnego porwania załóg w porównaniu z 40 porwaniami w tym samym okresie 2021 roku. Wysiłki regionalnych i międzynarodowych marynarek wojennych zaowocowały również zmniejszeniem liczby zgłoszonych incydentów z 16 w I kwartale 2021 r. do 7 w tym samym okresie 2022 roku.
Zagrożenia dla marynarzy nadal istnieją, czego najlepszym przykładem jest niedawny atak na statek (masowiec) Arch Gabriel, do którego doszło 3 kwietnia br. Jednostka została zaatakowana przez piratów w odległości 260 mil morskich od wybrzeży Ghany. Do pomocy została wysłana fregata włoskiej marynarki wojennej Luigi Rizzo. Załoga okrętu uratowała załogę i umożliwiła bezpieczne dotarcie do najbliższego portu.
Cieśnina singapurska stała się niebezpiecznym szlakiem morskim dla żeglugi handlowej, gdzie doszło do prawie 30 proc. więcej incydentów w I kwartale 2022 roku. Chociaż zgłoszone incydenty są uważane za drobne przestępstwa o charakterze ataków nieplanowanych przy nadarzającej się okazji i mieszczą się w definicji napadu przy użyciu broni, nadal stanowią zagrożenie dla załóg. W 11 zgłoszonych incydentach na wodach Cieśniny Singapurskiej dwóm załogom grożono, a jedną wzięto jako zakładników na czas trwania incydentu.
W większości incydentów sprawcy są uzbrojeni, co naraża załogi na niebezpieczeństwo nawet w przypadku niewielkich incydentów które mają głównie charakter ataków nieplanowanych przy nadarzającej się okazji. Państwa nadbrzeżne wzywa się do zwiększenia wysiłków w celu identyfikacji i zatrzymania tych przestępców, aby zwiększyć bezpieczeństwo morskie i ułatwić bezpieczniejszy handel na tych ważnych i strategicznych szlakach wodnych.
Michael Howlett, dyrektor IMB
Poza Cieśniną Singapurską, u wybrzeży Indonezji i Malezji odnotowano cztery incydenty, w porównaniu z dwoma w tym samym okresie 2021 roku.
Według IMB niepokój budzą wody Peru. W portach tego południowoamerykańskiego kraju odnotowano 27 proc. więcej incydentów, z 10 zgłoszonymi zdarzeniami. Na kotwicowisku Callao odnotowano 6 incydentów, w porównaniu z 5 incydentami w tym samym okresie ubiegło roku i tylko 1 w roku 2019.
Trzy incydenty odnotowano również na kotwicowisku Macapa u wybrzeży Brazylii. W dwóch z tych incydentów grożono marynarzom lub wzięto ich za zakładników.
Podczas gdy IMB pochwala wysiłki w zakresie reagowania w Zatoce Adeńskiej i południowej części Morza Czerwonego podejmowane przez służby porządkowe i zaangażowane w regionie marynarki wojenne, nadal podkreślają niebezpieczny charakter regionu i zachęcają do kontynuowania wysiłków w celu zapewnienia bezpieczeństwa na tych wodach dla marynarzy.
IMB nadal zachęca do szybkiego zgłaszania wszystkich incydentów. Założone w 1991 r. Centrum Raportowania Piractwa IMB śledzi raporty o piractwie i zbrojnych napadach, aby pomagać statkom i dostarczać przemysłowi morskiemu, agencjom reagowania i rządom dane potrzebne do szybkiego reagowania na incydenty.
Autor: MD

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









