Rekordowy zysk Grupy Orlen za 2021 r. 

Zysk netto Grupy Orlen za 2021 r. wyniósł prawie 11,2 mld zł i był najwyższy w historii – podał w czwartek koncern. Grupa Orlen jest liderem transformacji energetycznej, która jest nieunikniona – napisał w liście do akcjonariuszy prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Jak wynika z opublikowanych danych finansowych Grupy Orlen za 2021 r., zysk koncernu z działalności operacyjnej powiększony o amortyzację EBITDA wyniósł w tym czasie ponad 19 mld 211 mln zł, przychody ze sprzedaży osiągnęły poziom 131 mld 341 mln zł, natomiast zysk netto 11 mld 188 mln zł.

„Sprawne zarządzanie, właściwe diagnozowanie sytuacji i trafne definiowanie celów sprawiło, że dziś Grupa Orlen jest liderem zmiany. Liderem transformacji energetycznej, która jest nieunikniona” – napisał w liście do akcjonariuszy prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. „Wiemy, jak ją przeprowadzić z korzyścią dla całej polskiej gospodarki. Konflikt w Ukrainie jasno to pokazał” – podkreślił. Według prezesa PKN Orlen, „trzeba jednak na nowo zdefiniować miks energetyczny i tak wdrożyć zmiany, by w pełni wykorzystać wszystkie płynące z nich szanse”.

Koncern podkreślił, że „Grupa Orlen w 2021 r. osiągnęła najwyższy w swojej historii zysk netto w wysokości 11,2 mld zł”, przy czym zysk operacyjny EBITDA LIFO wyniósł 14,2 mld zł, po eliminacji odpisów aktualizujących wartość majątku. „W wypracowaniu rekordowych wyników największy wkład miały obszary petrochemii, energetyki i rafinerii” – przekazał PKN Orlen.

Jak podano w informacji koncernu, przychody ze sprzedaży Grupy Orlen za 2021 r. wyniosły 131,3 mld zł „pomimo wyraźnego spadku marż paliwowych na polskim rynku”. „Koncern w 2021 r. umocnił swoją pozycję i utrzymał wskaźniki finansowe na bezpiecznym poziomie” – podkreślono.

Według PKN Orlen, „solidne fundamenty finansowe umożliwiły zwiększenie nakładów inwestycyjnych do 9,9 mld zł i kontynuację strategicznych dla bezpieczeństwa energetycznego Polski przedsięwzięć w zero i niskoemisyjne źródła energii”. „Konsekwentnie budowano także koncern multienergetyczny, do którego w tym roku dołączy Grupa Lotos i PGNiG” – zaznaczył koncern.

Prezes PKN Orlen zwrócił uwagę, że zysk netto Grupy Orlen na poziomie prawie 11,2 mld zł został wypracowany w trudnym roku. „To historyczny, rekordowy wynik, którego nie osiągnęła wcześniej żadna polska spółka” – podkreślił.

„To też potwierdzenie, że mieliśmy rację budując silny koncern multienergetyczny i stawiając mocny nacisk na energetykę oraz petrochemię, czyli perspektywiczne segmenty, których nie posiadają inne spółki. To nasza przewaga” – oświadczył Obajtek, cytowany w komunikacie koncernu.

Jak ocenił, stabilność finansowa pozwala Grupie Orlen „systematycznie zwiększać nakłady na inwestycje”. Przypomniał, że w 2021 r. na realizację strategicznych projektów przeznaczono tam niemal 10 mld zł.

„Nasze inwestycje generują nowe miejsca pracy wpływając na koniunkturę gospodarczą. W tym roku jeszcze mocniej koncentrujemy się na rozwoju energetyki, przede wszystkim odnawialnych źródeł energii oraz zeroemisyjnej technologii jądrowej, ponieważ to gwarantuje długoterminowe bezpieczeństwo i niezależność energetyczną Polski” – powiedział Obajtek.

Podsumowując najważniejsze wydarzenia w Grupie Orlen w 2021 r., koncern zwrócił uwagę, że w tym czasie konsekwentnie dywersyfikowała ona działalność, umacniając swoją pozycję i utrzymując wskaźniki finansowe na bezpiecznym poziomie. „Koncern wygenerował przepływy z działalności operacyjnej w wysokości 13,3 mld zł, utrzymując ratingi inwestycyjne: BBB- perspektywa pozytywna przyznany przez Agencję Fitch Ratings oraz Baa2 perspektywa pozytywna przyznany przez Agencję Moody’s” – zaznaczono.

Wskazano przy tym, że poziom zadłużenia netto Grupy Orlen zmniejszył się o blisko 1 mld zł i wyniósł na koniec roku 12,3 mld zł, wyemitowane zostały obligacje korporacyjne o łącznej wartości 1 mld zł, a także zielone euroobligacje o wartości 500 mln euro, z których środki będą przeznaczone na finansowanie inwestycji w odnawialne źródła energii.

„Była to pierwsza w historii koncernu oraz Polski benchmarkowa emisja zielonych euroobligacji, która spotkała się z ogromnym zainteresowaniem inwestorów. Złożono aż 234 zapisy na łączną kwotę blisko 3 mld euro, co oznacza, że popyt na zielone obligacje PKN Orlen aż sześciokrotnie przewyższył wielkość zakładanej emisji” – podkreślono w informacji.

PKN Orlen odniósł się również do wypłaty dywidendy, która wyniosła 3,5 zł na akcję za 2020 r. „Ten poziom dywidendy zarząd PKN Orlen zarekomendował także za 2021 r.” – dodał koncern.

PKN Orlen podkreślił, iż w 2021 r. kontynuowano tam „realizację strategii tworzenia koncernu multienergetycznego”. „Jego powstanie ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, zwłaszcza w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej” – ocenił koncern.

Przypomniano, że „w efekcie podejmowanych działań PKN Orlen na początku 2022 r. wybrał czterech partnerów do realizacji środków zaradczych, wynegocjowanych z Komisją Europejską w związku z procesem przejęcia Grupy Lotos”. Jednym z nich jest Saudi Aramco, z którym koncern „będzie rozwijał współpracę w obszarze petrochemii, a także rafinerii, uniezależniając się w ten sposób od dostaw ropy naftowej z kierunku wschodniego”.

Wśród najważniejszych wydarzeń w Grupie Orlen w 2021 r. koncern wymienił też m.in. wniosek do UOKiK o zgodę na przejęcie PGNiG – pozytywna decyzja w tej sprawie wydana została w marcu tego roku, podpisanie umowy o współpracy z Northland Power, kanadyjskim partnerem do budowy farmy wiatrowej na Bałtyku – ma ona zostać oddana do użytku w 2026 r. oraz zaangażowanie się w rozwój technologii jądrowej MMR i SMR poprzez zawarcie porozumienia o współpracy z firmą Synthos Green Energy.

Źródło: PAP

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.