Rolls-Royce w projekcie nowoczesnego trawlera rybackiego

Brytyjski koncern przemysłowy Rolls-Royce poinformował, że otrzymał zamówienie od hiszpańskiej stoczni Astilleros Godnam na przygotowanie projektu nowego kutra rybackiego oraz dostawę elementów wyposażenia.

Oprócz przygotowania projektu statku Rolls-Royce dostarczy też silnik oraz pomocnicze systemy maszynowe. Dzięki nim nowa jednostka będzie jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie kutrów rybackich na świecie.

Dostawę statku zaplanowano na 2020 r. Kuter zamówiła spółka-córka norweskiej grupy Holmøy Maritime – Prestfjord Seafood. Statek będzie mierzył 77 m długości. Podstawę projektu będzie stanowił rybacki trawler ruchowy Rolls-Royce NVC 732WP. To 80-metrowa jednostka, która została zaprojektowana z myślą o jak najlepszych warunkach przechowywania ryb. NVC 732 WP to statek efektywny pod względem zużycia paliwa. Jest to zasługa przede wszystkim konstrukcji kadłuba oraz systemu maszynowego HSG i układu napędowego Promas. Rolls-Royce podkreśla, że NVC 732 WP spełnia najbardziej wyśrubowane normy w zakresie emisji spalin.

Zobacz też: BAE Systems z kontraktem na modernizację niszczyciela rakietowego US Navy.

Statek budowany dla norweskiej firmy będzie wyposażony we włoki pozwalające na połów denny oraz pelagiczny. Kuter będzie służył do połowu ryb i krewetek na wodach arktycznych. Jednostka na pokład zabierze 29-osobową załogę.

W ramach umowy Rolls-Royce wyposaży jednostkę w hybrydowy (dieslowo-elektryczny) układ napędowy, którego podstawę będzie stanowił silnik dieslowy Bergen 33:45. Hybrydowy napęd pozwoli na znaczne ograniczenie zużycia paliwa oraz obniży emisję spalin. Podniesie też komfort załogi, ponieważ  ograniczy także wibracje i emisję hałasu.

Firma Prestfjord Seafood już w przeszłości zamawiała podobne pakiety konstrukcyjne u brytyjskiego producenta. Dotyczyły one czterech statków. Pierwsza jednostka o nazwie Sunderøy została dostarczona w 2004 r.

Wiceprezes Rolls-Royce ds. sprzedaży Monrad Hide podkreślił, że w nowym projekcie kluczowe znaczenie mają ergonomiczne i ekologiczne  walory trawlera, ponieważ będzie on operował na wodach dalekiej północy.

Zobacz też: TKMS w tarapatach. Czy Niemcy wyprzedadzą stocznie?

Oprócz projektu i silnika głównego brytyjski koncern dostarczy także silnik pomocniczy oraz kompletny pakiet urządzeń pokładowych, który obejmuje m.in. wyciągarki magnetyczne. Rolls-Royce dostarczy też akumulatory oraz systemy zasilania.

Kontrakt jest kontynuacją współpracy rozpoczętej kilka lat temu, która dotyczyła trawlera rybackiego NVC 370. Stocznia Freire dostarczyła go norweskiej firmie w 2016 r. Na statku tym po raz pierwszy zamontowano nowy silnik Bergen B 33:45.

Podpis: tz

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski