Royal Navy przyjęła do służby 5. okręt podwodny typu Astute

Najnowszy brytyjski podwodny okręt szturmowy HMS Anson (S123) z napędem jądrowym zasilił szeregi Royal Navy podczas ceremonii, która odbyła się w Barrow.
Okręt został oddany do użytku w stoczni BAE Systems obecności jego załogi i ich rodzin, a także dowódców marynarki wojennej, sekretarza stanu ds. obrony Bena Wallace’a, premiera Borisa Johnsona i wicepremiera Australii Richarda Marlesa oraz sponsora (patronki) Julie Weale. HMS Anson dołączył tym samym do bliźniaczych HMS Astute(S119), HMS Ambush (S120), HMS Artful (S121) i HMS Audacious (S122).
HMS Anson pozostanie w Barrow jeszcze przez kilka tygodni, przechodząc ostatnie kontrole, testy i poprawki systemu, zanim wypłynie do swojego przyszłego portu macierzystego w HM Naval Base Clyde w Faslane, gdzie przygotuje się do prób morskich.
HMS Anson zbudowano kosztem 1,4 mld GBP i jest on uzbrojony w kombinację do 38 torped Spearfish i pocisków manewrujących Tomahawk Block V.
Autor: TDW

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











