Royal Navy w akcji: Ochrona szlaków handlowych w Afryce Zachodniej

W ostatnich miesiącach, Royal Navy, wzmocniła swoje działania na wodach Afryki Zachodniej. W odpowiedzi na priorytetowy cel jakim jest ochrona kluczowych szlaków handlowych, brytyjski okręt patrolowy HMS Trent został skierowany na wody tego regionu.
HMS Trent, wyposażony w nowoczesną technologię, pełni funkcję liniowego okrętu patrolowego. Jego technologiczne wsparcie obejmuje między innymi dron rozpoznawczy Puma, który umożliwia szerokozakresowe monitorowanie obszaru i dostarczanie kluczowych informacji w czasie rzeczywistym. Jego główne zadania to identyfikacja potencjalnych zagrożeń oraz organizacja i koordynacja działań odpowiedzi na te zagrożenia. Współpracuje ściśle z elitarnymi jednostkami Royal Marines, które są gotowe do szybkiej interwencji w przypadku wykrycia podejrzanej aktywności.
Podczas swoich misji, załoga HMS Trent zacieśniła relacje z wieloma krajami tego regionu, odwiedzając Ghanę, Wybrzeże Kości Słoniowej czy Senegal. Takie wizyty mają na celu nie tylko współpracę militarną, ale także budowanie relacji dyplomatycznych i ekonomicznych.

Zatoka Gwinejska, rozciągająca się wzdłuż zachodniego wybrzeża Afryki, od lat odgrywa kluczową rolę w globalnych przepływach handlowych. Bogata w złoża ropy naftowej, jest nie tylko sercem afrykańskiego przemysłu naftowego, ale także ważnym korytarzem dla międzynarodowego handlu. Jej strategiczne położenie i bogactwo naturalne przyciągają nie tylko inwestorów i handlowców. W przeszłości region ten stał się celem ataków pirackich, czyniąc z niego jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc dla żeglugi morskiej na świecie.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/hms-dreadnought-nowy-rozdzial-w-historii-royal-navy/
Dlatego inicjatywy takie jak ćwiczenia Grand African NEMO są kluczowe dla zwiększenia stabilności i bezpieczeństwa w regionie. Gromadząc marynarki z 29 krajów – afrykańskich, europejskich, a także z Brazylii i USA – takie ćwiczenia mają na celu nie tylko poprawę gotowości bojowej i koordynacji między państwami, ale także budowanie zaufania i wzajemnego zrozumienia.
Od 2018 roku Grand African NEMO stało się najważniejszym corocznym wydarzeniem w zakresie bezpieczeństwa morskiego w Zatoce Gwinejskiej. Czwarta edycja tego wydarzenia miała na celu wymianę doświadczeń oraz poprawę poziomu operacyjnego uczestników w walce z nielegalnym połowem ryb, piractwem, zanieczyszczeniem morskim, nielegalnym przemytem oraz ratownictwem morskim. Około czterdziestu jednostek morskich oraz pięć samolotów zostało zmobilizowanych, aby wziąć udział w różnorodnych ćwiczeniach.
Manewry te podkreślają znaczenie międzynarodowej kooperacji w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego. W obliczu coraz bardziej skomplikowanych i zróżnicowanych zagrożeń, kluczem do zapewnienia pokoju na otwartych wodach jest ścisła współpraca między państwami. Inicjatywy takie jak te nie są jedynie demonstracją siły, ale przede wszystkim stanowią wyraz globalnego zaangażowania i aspiracji ku wspólnemu dobru.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/wodowanie-pierwszego-niszczyciela-min-dla-nideraldow-vlissingen/
Innowacyjność i technologia stały się kluczem do sukcesu. Dron Puma, startując z pokładu okrętu, umożliwiał dokładne rozpoznanie i zbieranie danych, wspierając działania Royal Marines. Zespoły te działały ręka w rękę, demonstrując swoje umiejętności oraz współpracowały z lokalnymi siłami w zakresie szkolenia i operacji.
W miarę narastającego zaangażowania Royal Navy w Afryce Zachodniej, Wielka Brytania podkreśla swój zdecydowany wkład w ochronę globalnych szlaków handlowych i współpracę z państwami partnerskimi. Wspierane zaawansowaną technologią i specjalistycznymi jednostkami, brytyjskie siły zbrojne stają się gwarantem stabilności w tym kluczowym regionie.
W trosce o bezpieczeństwo handlu i relacje międzynarodowe, Royal Navy kontynuuje swoją obecność w Afryce Zachodniej, przyczyniając się do pokoju i prosperity w regionie.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











