Royal Navy wybrała pociski NSM dla modernizowanych fregat

Norweski Kongsberg odniósł kolejny sukces w zakresie sprzedaży pocisków przeciwokrętowych NSM zdobywając prestiżowe brytyjskie zamówienie.
Władze Wielkiej Brytanii i Norwegii ogłosiły, że uzgodniły dalsze wzmocnienie istniejących więzi obronnych. W ramach współpracy z rządem norweskim Royal Navy otrzyma Naval Strike Missile (NSM), w który wyposażone będą modernizowane fregaty typu 23 i niszczyciele typu 45. Nowe pociski zastąpią używane obecnie pociski Harpoon, które mają być wycofane ze służby w 2023 roku. NSM ma być zintegrowany z brytyjskimi okrętami w krótkim czasie, gdyż według doniesień będzie gotowy do działania na pokładzie pierwszego okrętu Royal Navy za nieco ponad 12 miesięcy.
NSM jest precyzyjną bronią uderzeniową dalekiego zasięgu, o zasięgu większym niż 100 mil morskich. Wykorzystuje on nawigację inercyjną, GPS, terrestryczną, oraz naprowadzanie w podczerwieni (z użyciem bazy danych celów). NSM jest bardzo elastycznym systemem, który może być wystrzeliwany z różnych platform przeciwko różnym celom na morzu i lądzie.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/chinskie-okrety-podwodne-o-napedzie-jadrowym-wyposazone-w-nowe-pociski-balistyczne/
Konstrukcja płatowca i wysoki stosunek ciągu do masy dają NSM wyjątkowo dobrą manewrowość. Pocisk jest całkowicie pasywny i udowodnił swoje doskonałe zdolności lotne, a dzięki zaawansowanym manewrom terminalnym ma wysokie prawdopodobieństwo przenikania obrony powietrznej przeciwnika. Autonomiczne rozpoznawanie celów (ATR) przez USN zapewnia wykrycie, rozpoznanie i trafienie właściwego celu na morzu.
NSM to pocisk przeciwokrętowy piątej generacji, produkowany przez firmę Kongsberg i współprodukowany w USA przez firmę Raytheon jako RGM-184A. NSM osiągnął wstępna gotowość operacyjną na nowych norweskich fregatach typu Fridtjof Nansen i norweskich okrętach rakietowych typu Skjold w 2012 roku. Jest on również na uzbrojeniu polskiej Marynarki Wojennej (Morska Jednostka Rakietowa) i jest używany przez marynarki wojenne Malezji i Niemiec.
NSM został również wybrany w 2018 roku w konkursie U.S. Navy Over-The-Horizon Weapon System (OTH WS), oraz przez USMC w 2019 roku. W tym roku system został wybrany na uzbrojenie okrętów flot Hiszpanii, Australii i Kanady. Ponadto systemy lądowe zakupiła Rumunia. Tym samym norweski produkt powoli staje się „standardowym pociskiem NATO” w swej kategorii. Tym bardziej cieszy więc fakt że Polska była pierwszym nabywcą tego nowoczesnego uzbrojenia i niejako „utorowała” tą decyzją drogę do kolejnych sukcesów. Dobrze to świadczy o ekspertach MW którzy zarekomendowali wybór tego pocisku.
Autor: TDW

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











