Rynek ropy w obliczu globalnych wyzwań

W obliczu rosnących napięć na Morzu Czerwonym i zwiększonych stawek frachtowych, globalny rynek ropy naftowej przechodzi transformację, zwiększając zainteresowanie dostawami z bliższych źródeł. Ta zmiana oddziałuje na strategie handlowe rafinerii i kształtuje nowe kierunki w przepływach surowca, mając wpływ zarówno na ceny, jak i dostępność ropy naftowej na światowych rynkach.
Globalny rynek ropy naftowej ewoluuje pod wpływem najnowszych wydarzeń, które sprawiają, że dostawy z lokalnych źródeł stają się bardziej pożądane niż kiedykolwiek. Ataki na Morzu Czerwonym oraz rosnące koszty przewozu paliw skłaniają rafinerie do poszukiwania surowca bliżej „domu”, co wpływa na tradycyjne szlaki handlowe i wywołuje istotne zmiany w globalnym handlu ropy.
Ostatnie miesiące ujawniły spadek liczby tankowców przechodzących przez Kanał Sueski, co zwiastuje stopniowe rozdzielanie rynku na dwa główne obszary handlowe. Z jednej strony mamy basen Oceanu Atlantyckiego, z Morzem Północnym i Śródziemnym, a z drugiej – Zatokę Perską, Ocean Indyjski oraz Azję Wschodnią. Chociaż ropa wciąż płynie między tymi regionami, to robi to drogą dłuższą i kosztowniejszą, co ostatecznie przekłada się na decyzje zakupowe.
Handlowcy zauważają zmianę w zakupach rafinerii, szczególnie w Europie, gdzie zainteresowanie ropą z Morza Północnego i Gujany rośnie kosztem ładunków z dalszych rejonów, takich jak Basrah w Iraku. Analogicznie, w Azji wzrasta zapotrzebowanie na ropę Murban z Abu Dhabi, co wpływa na dynamikę cen i dostępność surowców z innych regionów.
Czytaj więcej o rosyjskiej ropie CPC Blend
Analizując dane ze śledzenia statków z platform specjalizujących się w monitorowaniu ruchu morskiego, można zauważyć, że załadunek ropy naftowej z USA do Azji znacząco spadł, co jest odzwierciedleniem zmieniających się preferencji i dostępności surowca. To pokazuje, jak ważna jest elastyczność i możliwość szybkiego dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych dla rafinerii.
Według niektórych światowych analityków ropy naftowej, wysokie stawki frachtowe utrzymają zainteresowanie łatwiejszymi logistycznie ładunkami, dopóki sytuacja na Morzu Czerwonym pozostaje napięta. To stawia rafinerie przed trudnym wyborem między bezpieczeństwem dostaw a maksymalizacją zysków.
Fragmentacja rynku, choć może nie być trwała, obecnie utrudnia dywersyfikację źródeł dostaw, co ma bezpośredni wpływ na strategie zakupowe i operacyjne rafinerii. W tym kontekście ważne jest, by branża naftowa była gotowa na adaptację do szybko zmieniających się warunków, aby utrzymać stabilność dostaw i marż.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Bloomberg

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









