Saab z zamówieniem na przedłużenie okresu eksploatacji szwedzkich niszczycieli min

Saab podpisał umowę z FMV na przedłużenie okresu eksploatacji dla dwóch okrętów przeciwminowych typu Koster. Wartość zamówienia wynosi 350 mln SEK. Umowa zawiera również opcje dla FMV na zamówienie dodatkowego wyposażenia dla pozostałych trzech okrętów typu Koster. Łączna wartość kontraktu wynosi 270 mln SEK.
Umowa z FMV oznacza, że Saab przedłuży okres eksploatacji (resurs) dla dwóch okrętów przeciwminowych typu Koster. Modernizacja ta dotyczy głownie wymiany systemów. Program ten obejmuje m.in. wymianę radaru nawigacyjnego oraz ulepszenie zdolności związanymi z systemami walki oraz czujnikami powierzchniowymi.
Okręty, których przeznaczeniem jest selektywne poszukiwanie i zwalczania min morskich, są ważnym potencjałem dla Szwecji w celu ochrony Morza Bałtyckiego. Kontrakt ten oznacza zapewnienie ciągłej dostępności okrętów i jest świadectwem kompetencji Saab w zakresie modyfikacji i rozwoju zdolności na istniejących platformach.
Lars Tossman, szef obszaru biznesowego Saab – Kockums.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/zabezpieczenie-infrastruktury-krytycznej-ochrona-morskich-farm-wiatrowych/
Do głównych zadań tych okrętów należy rozminowywanie, zwalczanie okrętów podwodnych oraz prowadzenie rozpoznania. Podczas prowadzenia działań przeciw okrętom podwodnym jednostki te mogą na przykład używać min, ładunków głębinowych i granatów.
Pierwotnie okręty te były oznaczone jako okręty typu Landsort, ale ponieważ w połowie okresu eksploatacji w 2009 roku i później pięć z nich przeszło modernizację, typ tych okrętów została zmieniona na Koster. Jednocześnie okrętom tym rozszerzono zdolności operacyjne w m.in. wyposażając je w zdalnie sterowane pojazdy podwodne.
Źródło: SAAB/JB

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











