Siódma fregata patrolowa PPA „Domenico Millelire” zwodowana

13 lipca w stoczni Fincantieri w Riva Trigoso (Genua) miało miejsce uroczyste wodowanie siódmej wielozadaniowej fregaty patrolowej typu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) Domenico Millelire.
To druga jednostka typu Thaon di Revel w konfiguracji Full i ostatnia z pierwotnej serii określanej przez włoską marynarkę wojenną jako Multipurpose Combat Ship (MCS), który odniósł międzynarodowy sukces eksportowy. Program ten będzie dalej rozwijany, by tworzyć jeszcze bardziej zaawansowane platformy.
Ceremonia zgromadziła kluczowe postacie włoskiej marynarki wojennej, w tym wiceadmirała Giuseppe Berutti Bergotto oraz Massimo Scialpi, zastępcę dyrektora OCCAR, którzy zostali powitani przez Dario Deste, dyrektora generalnego Fincantieri. Matką chrzestną jednostki została Franca Millelire, krewna patrona okrętu.
Parametry techniczne jednostki Domenico Millelire
- Długość całkowita: 143 metry
- Prędkość maksymalna: ponad 31 węzłów
- Załoga: 171 osób
- Napęd: kombinowany system CODAG (diesel i turbina gazowa) oraz elektryczny układ napędowy
- Wyposażenie: zdolność operowania szybkimi jednostkami typu RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) do 11 metrów za pomocą bocznych dźwigów lub rampy rufowej
Fregata patrolowa Domenico Millelire jest częścią ambitnego planu modernizacji włoskiej floty, realizowanego pod egidą OCCAR. Okręt jest przystosowany do różnych konfiguracji systemu bojowego, od wersji patrolowej z możliwością samoobrony, po wersję bojową z pełnymi zdolnościami obronnymi. Dodatkowo, jednostka może dostarczać wodę pitną na ląd, co zwiększa jej wszechstronność. Fregata patrolowa typu PPA wyróżnia się dużą elastycznością, umożliwiając realizację misji od patroli i akcji ratowniczych po działania bojowe.
Budowa okrętów patrolowych PPA jest realizowana w zintegrowanych stoczniach Riva Trigoso i Muggiano, z planowanymi dostawami do 2026 roku. Wodowanie Domenico Millelire jest kolejnym krokiem w umacnianiu zdolności operacyjnych włoskiej marynarki wojennej oraz podkreślenie dominującej roli Fincantieri w światowej branży stoczniowej.
Jednostka Domenico Millelire wpisuje się w szerszy plan modernizacji Marina Militare, mający na celu zapewnienie najnowocześniejszych jednostek zdolnych do sprostania współczesnym wyzwaniom bezpieczeństwa morskiego. Plan, zatwierdzony przez włoski rząd i parlament, obejmuje budowę nowoczesnych fregat patrolowych typu PPA, które łączą zaawansowaną technologię z wysoką elastycznością operacyjną.
Fincantieri, poprzez realizację takich projektów jak Domenico Millelire, potwierdza swoją czołową pozycję w branży stoczniowej. Włochy, dzięki takim inwestycjom, umacniają swoją pozycję lidera w innowacyjnych rozwiązaniach morskich, przygotowując swoją marynarkę wojenną na wyzwania XXI wieku.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










