Stocznia Sedef kładzie stępkę pod fregatę İzmit

20 maja, w suchym doku tureckiej stoczni Sedef, odbyło się położenie pierwszej stępki pod fregaty TF-100 (typ I), przyszłej TCG İzmit (F-517), dla Marynarki Wojennej Turcji.
Kontrakt na budowę fregaty İzmit dotyczy umowy z 6 kwietnia 2023 roku, zawartej między Turecką Agencją Obrony (SSB) i konsorcjum rodzimych stoczni TAIS i STM na budowę trzech fregat TF-100 dla Marynarki Wojennej Turcji. Fregaty te są szóstym, siódmym i ósmym okrętem programu MILGEM. Pierwsze cztery jednostki to korwety klasy Ada, a piąty to prototypowa fregata TCG Istanbul, która weszła do służby 19 stycznia tego roku.
Fegaty TF-100 (typ I)
Program budowy fregat TF-100 został uruchomiony w połowie roku 2020 w celu budowy czterech fregat zastępujących starzejące się fregaty typu YAVUZ. Opracowane w ramach programu MILGEM fregaty są powiększoną wersją rodzimych okrętów wojennych – korwet klasy Ada, przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych. Fregaty te będą miały o około 50% większy zasięg operacyjny w porównaniu do korwet klasy Ada.
Czytaj więcej o piątej fregacie Yahagi typu Mogami która weszła do służby
Fregaty TF-100 mogą pochwalić się całkowitą wypornością wynoszącą 3000 ton oraz następującymi wymiarami kadłuba – 113,2 metry długości, 14,4 metry szerokości i 4,05 metry głębokości. Jednostka ta zasilana jest zaawansowanym systemem napędowym w układzie CODAG, który obejmuje dwa silniki wysokoprężne MTU 20V4000 M93L oraz turbinę gazową General Electric LM2500. Dzięki temu zestawieniu, fregata osiąga imponującą prędkość maksymalną przekraczającą 29 węzłów. W trybie ekonomicznym, przy prędkości 14 węzłów, zasięg okrętu wynosi około 5700 mil morskich, umożliwiając efektywną i dalekosiężną operacyjność na morzach i oceanach.
Fregaty typu I są skonfigurowane do wykrywania, określania pozycji, klasyfikacji, identyfikacji i niszczenia celów oraz wsparcia ogniowego NGFS. Zaprojektowane są do prowadzenia nadzoru morskiego, operacji patrolowych, inspekcji i nadzoru nad wyłączną strefą ekonomiczną (EEZ), a także zapobiegania potencjalnym zagrożeniom.
Budowę TCG İzmit rozpoczęto od cięcia blach 19 stycznia 2023 r. Ma ona wejść do służby w 2026 r. Kolejne jednostki zbudują stocznie Sefine, Anadolu i Sedef. Gdy zaczną wchodzić do służby od połowy tej dekady, wyprą z linii jednostki typu Yavuz (MEKO 200TN, cztery w kampanii od lat 1987-1989).
Autor: Mariusz Dasiewicz

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










