Sytuacja na Morzu Południowochińskim według filipińskiego prezydenta Marcosa

W środę, na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, prezydent Filipin Ferdinand Marcos powiedział, że napięcie na spornym Morzu Południowochińskim „nie spędza mu snu z powiek”, ale jego kraj, pomimo roszczeń terytorialnych Pekinu jest oddany sprawie na rzecz pokoju.
Podczas dialogu Światowego Forum Ekonomicznego w szwajcarskim mieście Davos, pytano prezydenta Marcosa o jego siedmiomiesięczną prezydenturę, strategię gospodarczą i kluczowe obawy dotyczące bezpieczeństwa, w tym coraz bardziej napięte stosunki z Chinami o sporne wody Morza Południowochińskiego.
Marcos powiedział, że jego naród przygląda się wzrostowi napięć po tym, jak okręty wojenne Chin i USA z dużą częstotliwością przechodzą przez wody tego regionu.
Sytuacja jest bardzo dynamiczna, ciągle się zmienia. Musisz więc zwracać na to uwagę, aby upewnić się, że jesteś przynajmniej świadomy obecnej sytuacji, aby móc w odpowiednim momencie zareagować.
Ferdinand Marcos, prezydent Filipin
Chiny i Filipiny spierają się nad prawie całym obszarem Morza Południowochińskiego, a Pekin domaga się suwerenności nad prawie całym obszarze, pomimo orzeczenia międzynarodowego sądu, że jego roszczenia nie mają podstaw prawnych.
Filipiny, Wietnam, Malezja i Brunei mają pokrywające się roszczenia do części mórz, a Manila w zeszłym miesiącu nakazała swojej armii zwiększenie swojej obecność po doniesieniu, że Chiny zaczęły odzyskiwać kilka niezamieszkałych obszarów lądowych wokół wysp Spratly.
Nie mamy żadnych sprzecznych roszczeń z Chinami. Mamy do czynienia z Chinami wysuwającymi roszczenia na naszym terytorium i tak właśnie podchodzimy do problemu. Polityka mojego kraju jest zaangażowaniem na rzecz pokoju.
Ferdinand Marcos, prezydent Filipin
Chiny i Filipiny zobowiązały się rozwiązać spory morskie w drodze „przyjacielskich konsultacji” podczas wizyty Marcosa.
Nie pracuję dla Pekinu, nie pracuję dla Waszyngtonu, pracuję dla Filipin. To naprawdę przekłada się na bardzo proste stwierdzenie polityki zagranicznej, które brzmi: promuję interes narodowy.
Ferdinand Marcos, prezydent Filipin
Źródło: apnews.com/JB

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











