Team Resolute wybrany jako preferowany oferent do budowy trzech zaopatrzeniowców dla Royal Navy 

Decyzja została ogłoszona wcześniej niż się spodziewano i okazała się kontrowersyjna. Wymaga ona ostatecznej zgody ministra obrony. Konsorcjum Team Resolute, w skład, którego wchodzą BMT, Harland & Wolff oraz Navantia UK, wygrało z ofertą Team UK, w ramach programu Fleet Solid Support Ship.

Team Resolute deklaruje, że większość bloków i modułów dla okrętów zostanie zbudowana w zakładach Harland & Wolff w Belfaście i Appledore, a dodatkowe komponenty zostaną wyprodukowane w innych centrach dostaw w Methil i Arnish. Montaż końcowy wszystkich trzech jednostek zostanie wykonany w stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Prace konstrukcyjne będą również prowadzone w stoczni Navantia w Cadiz w Hiszpanii, w ramach współpracy, która pozwala na transfer kluczowych umiejętności i technologii od tej stoczni z doświadczeniem w budowie zaopatrzeniowców. Najbardziej kontrowersyjnym aspektem tej oferty okazuje się dokładny podział prac.

Harland and Wolff będzie musiał w dużej mierze polegać na Navantii – głównym wykonawcy konsorcjum, gdyż sam dysponuje jedynie niewielką liczbą pracowników i nie ma żadnych współczesnych doświadczeń w budowie okrętów dla marynarki wojennej. Mimo to TR deklaruje budowę jednostek w znacznie większym zakresie w stoczniach Wielkiej Brytanii niż początkowo zakładano.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/amunicja-kierowana-vulcano-127-firm-diehl-defence-i-leonardo-dla-deutsche-marine/

Kontrakt na produkcję ma zostać przyznany w pierwszym kwartale 2023 roku, pod warunkiem zakończenia etapu preferowanego oferenta i uzyskania ostatecznych zatwierdzeń. Budowa rozpocznie się w 2025 roku, a wszystkie trzy okręty wsparcia mają być operacyjne do 2032 roku.

Wartość kontraktu wynosi 1,6 mld GBP (plus koszt inflacji). Team Resolute zamierza zainwestować 77 mln GBP w infrastrukturę stoczniową w Harland & Wolff w Belfaście, aby stworzyć jedną z najbardziej zaawansowanych stoczni w Wielkiej Brytanii, co poprawi jej perspektywy dla przyszłego eksportu i krajowego przemysłu stoczniowego oraz możliwości offshore. Program stworzy 1200 miejsc pracy w brytyjskiej stoczni, około 800 dalszych miejsc pracy w brytyjskim łańcuchu dostaw, jak również nowe możliwości dla absolwentów uczelni wyższych i pracowników stoczniowych.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/pentagon-piec-sojuszniczych-lotniskowcow-operuje-wokol-europy/

Projekt został opracowany przez biuro konstruktorskie BMT z siedzibą w Bath. BMT może pochwalić się niedawnymi sukcesami w pracy nad lotniskowcami typu Queen Elisabeth oraz programami tankowców typu Tide. BMT będzie odpowiedzialne za projekt okrętu przed rozpoczęciem produkcji oraz za opracowanie zintegrowanego pakietu wsparcia przez cały okres eksploatacji.

Najnowsza wersja projektu przedstawia jednostkę o długości 216 m. z trzema stanowiskami zaopatrzeniowymi, stanowiskiem kontroli operacjami zaopatrzeniowymi umieszczonym na śródokręciu i możliwością przeładunku kontenerów dziobie. Zaopatrzeniowce będą mogły osiągać prędkość 19 węzłów i będą miały 9000 m2. przestrzeni ładunkowej na magazyny. Hangary będą mogły pomieścić dwa helikoptery AW101 Merlin, jak również dodatkową przestrzeń dla UAV. Projekt został opracowany na podstawie tankowców typu Tide i prawdopodobnie przez to został uznany za lepsze rozwiązanie niż oferta Team UK proponująca zaawansowaną modyfikację ro-paxa.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering