Turecka marynarka wojenna wcieliła do służby okręt rozpoznawczy

Najnowszy okręt wywiadowczy Turcji, TCG Ufuk (A-591), określany w tureckich mediach jako „okręt testowy i szkoleniowy”, został wprowadzony do służby w ostatnich dniach listopada.

Nowy okręt powstał na mocy umowy podpisanej 30 grudnia 2016 r. ze stocznią STM. Już w maju 2017 r. rozpoczęto pierwsze prace nad projektem okrętu testowo-treningowego, którego STM był głównym wykonawcą. Po zakończeniu budowy w Stoczni Marynarki Wojennej w Stambule, TCG Ufuk (A-591) został zwodowany podczas ceremonii, która odbyła się 9 lutego 2019 roku. Okręt zaprojektowano do wykorzystania na potrzeby testowe i szkoleniowe oraz do prowadzenia wywiadu sygnałowego SIGINT i elektronicznego ELINT. Nowy okręt jest wyposażony w anteny identyczne z tymi używanymi przez system radarowy ÇAFRAD (radar AESA opracowywany dla przyszłej fregaty obrony powietrznej typu TF-2000).

Ufuk został zaprojektowany w oparciu o formę kadłuba korwety typu MILGEM/Ada. Okręt ma 99,5 metra długości całkowitej, 14,4 metra maksymalnej szerokości, 2.400 ton wyporności i 3,6 metra zanurzenia. Posiada hangar i pokład dla helikopterów mogący pomieścić 10-tonowy helikopter. Jego autonomiczność wynosu 45 dni.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.