Zwalczanie piractwa dzięki przedłużeniu operacji Atalanta u wybrzeży Somalii

Pomimo zmniejszenia aktywności piractwa u wybrzeży Somalii i regionu Oceanu Indyjskiego, Unia Europejska zdecydowała się przedłużyć o dwa lata antypiracką operację sił morskich Atalanta. Operacja morska UE będzie kontynuowana do 31 grudnia 2024 roku.

Wraz ze spadkiem piractwa u wybrzeży Somalii, niektórzy ustawodawcy w tym kraju opowiadali się za zakończeniem operacji zagranicznych sił morskich. Zamiast tego przywódcy wezwali do ewolucji międzynarodowych wysiłków, aby skupić się bardziej na wzmocnieniu somalijskiej straży przybrzeżnej i narodowej marynarki wojennej.

Piractwo powstałe w zachodniej części Oceanu Indyjskiego zostało stłumione dzięki stałej obecności i wysiłkom sił morskich, a także działaniom sektora prywatnego i solidnemu zaangażowaniu we wdrażanie środków bezpieczeństwa statków przez firmy żeglugowe i rybackie. Pomimo mniejszego ryzyka zaleca się zachowanie czujności na jednostkach handlowych przechodzących w tym regionie oraz raportowanie statków wchodzących na wody tego regionu w ramach planowania i realizacji rejsu.

EUNAVFOR

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/przejscie-niszczyciela-us-navy-przez-ciesnine-tajwanska/

Decyzja o przedłużeniu misji zapadła po strategicznym przeglądzie roli UE w Rogu Afryki. Według urzędników celem jest konsolidacja i wzmocnienie reakcji UE na zmieniający się kontekst bezpieczeństwa morskiego oraz zwiększenie jej roli jako dostawcy bezpieczeństwa morskiego.

Wykorzystując sukcesy w tłumieniu piractwa u wybrzeży Rogu Afryki i Somalii, skonsolidowano ogólny mandat operacji Atalanta. Dzięki temu mandatowi operacja jest teraz na lepszej pozycji, co pozwoli na wdrożenie embarga ONZ na broń w Somalii, ograniczy handel narkotykami, wesprze trwającą walkę z Al Shabaab oraz jej finansowanie.

Rada Europejska

Operacja Atalanta rozpoczęła się 8 grudnia 2008 r. Priorytetem operacji jest ochrona statków handlowych na tamtejszych akwenach przed somalijskimi piratami. Jest to pierwsza operacja Unii Europejskiej na morzu. Okręty NATO rozpoczęły działania antypirackie w ramach operacji Ocean Shields w sierpniu 2009 r. Obie inicjatywy dotyczą także państw członkowskich, jak również innych krajów, które chcą zaprowadzić spokój na morskich szlakach komunikacyjnych.

Przedłużenie obejmuje również inne inicjatywy UE w Rogu Afryki i Somalii, w tym EUCAP Somalia, misję UE w zakresie budowania zdolności, oraz EUTM Somalia, misję UE w zakresie szkolenia wojskowego. Wspólnie inicjatywy te są zakotwiczone w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/francuska-fregata-udaremnia-przemyt-narkotykow-na-oceanie-indyjskim/

W przyszłości operacja Atlanta ma rozszerzyć swój zasięg geograficzny na północ od Morza Czerwonego. Przywódcy operacji poinformowali, że poszerzony zakres zapewni swobodę żeglugi i ochronę Światowego Programu Żywnościowego. Ponadto szerszy zakres pozwoli UE na zintegrowane podejście do obrony w regionie, a także na budowanie wsparcia dla szerszej regionalnej architektury bezpieczeństwa morskiego.

Operacja Atalanta została utworzona w 2008 roku w odpowiedzi na rosnący poziom piractwa w zachodniej części Oceanu Indyjskiego. Jest ona częścią międzynarodowych operacji morskich, którym przypisuje się zasługę powstrzymania piractwa u wybrzeży Somalii. Jak podaje strona internetowa operacji, ochroniła ona ponad 2000 statków, zapewniając dostarczenie do regionu ponad trzech milionów ton żywności i pomocy humanitarnej. Łącznie 171 piratów zostało przekazanych lokalnym władzom, a 12 720 kg narkotyków zostało skonfiskowanych.

Źródło: EU Naval Force

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.