Uroczystość położenia stępki USS Pierre – Nowy LCS 38 dla US Navy

16 czerwca, w stoczni Austal USA, położonej na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej, odbyła się ceremonia położenia stępki dla przyszłego USS Pierre (LCS 38). Okręt ten, będący dziewiętnastym i ostatnim w serii jednostek do działań przybrzeżnych typu Independence, dołączy do sił Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.
Piątkowa uroczystość w Austal USA, która obejmowała symboliczne położenie stępki dla najnowszego okrętu do Działań Przybrzeżnych (Littoral Combat Ship – LCS), oznaczało rozpoczęcie końcowego rozdziału niezwykle ambitnej, lecz burzliwej serii. LCS-38, będący dziewiętnastym LCS-em wyprodukowanym przez firmę w Mobile, a zarazem ostatnim w klasie Independence, będzie nazwany USS Pierre, na cześć stolicy Południowej Dakoty.
Przeznaczony do operowania w wodach przybrzeżnych, USS Pierre został stworzony, by wprowadzić nową jakość do floty. Jego nazwa odzwierciedla zasłużoną historię Południowej Dakoty w służbie wojskowej, gdzie stan ten miał swoje przedstawicielstwo wśród okrętów marynarki. Przywołuje echa poprzedniego okrętu o tej nazwie – drugowojennego ścigacza okrętów podwodnych PC-1141 typu PC-461.
LCS typu Independence, do którego należy USS Pierre, to szybkie jednostki wykonane z aluminium, utrzymane w układzie trimarana, które sprawdziły się zarówno na otwartym oceanie, jak i w warunkach przybrzeżnych. Wyróżniają się niewielkim zanurzeniem, wysoką zwrotnością i są wyposażone w sterowane pędniki strugowodne, co przekłada się na ich niezwykłą elastyczność.
Mimo obiecującej koncepcji, LCS-y typu Independence i ich jednokadłubowe odpowiedniki, typu Freedom, nie spełniły oczekiwań. Decyzje o wycofywaniu ich z użytku podkreślają te trudności, a teraz rozważana jest nawet sprzedaż niektórych jednostek.
Jednak produkcja LCS-ów obu serii, zarówno typu Freedom, jak i Independence, wciąż trwa. W sumie zostanie wyprodukowane 35 jednostek – 16 typu Freedom i 19 typu Independence.
USS Pierre ma być dostarczony pod koniec 2024 roku i zostanie przydzielony do bazy w San Diego w Kalifornii, razem z innymi LCS-ami typu Independence. Austal USA dostarczył dotychczas Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych 17 LCS-ów od 2009 roku, z których większość służy we Flocie Pacyfiku. To niezmiennie ważne wydarzenie dla Austal USA, które od lat stanowi kluczowego dostawcę okrętów dla US Navy.
Autor: Mariusz Dasiewcz

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









