Uroczystości 60-lecia 8. Flotylli Obrony Wybrzeża

Dziś, 29 kwietnia w Porcie Wojennym w Świnoujściu odbyły się uroczystości z okazji 60. rocznicy utworzenia 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadmirała Kazimierza Porębskiego – jednej z najważniejszych jednostek Marynarki Wojennej RP.
W artykule
Data ta nie jest przypadkowa – dokładnie 29 kwietnia 1965 roku na mocy rozkazu Dowódcy Marynarki Wojennej nr 027 przeformowano Bazę Marynarki Wojennej, powołując do życia nowy związek taktyczny oraz Komendę Portu Wojennego Świnoujście.
W hołdzie sześciu dekadom służby 8. Flotylli Obrony Wybrzeża
Od samego rana w Porcie Wojennym panowała podniosła atmosfera. Zgodnie z marynarską tradycją punktualnie o godzinie 8:00 na wszystkich okrętach 8. FOW podniesiono wielką galę banderową. Centralnym punktem obchodów był uroczysty apel, w którym uczestniczyli marynarze, pracownicy jednostek, a także liczne grono gości – w tym najważniejsi dowódcy Marynarki Wojennej i przedstawiciele władz cywilnych. Uroczystość poprzedziła parada burtowa załóg oraz złożenie kwiatów pod pomnikiem „Tym, którzy przywrócili Pomorze Macierzy”.

Podczas apelu głos zabrał dowódca Flotylli, kontradmirał Piotr Sikora, który w wyjątkowy sposób podsumował dorobek jednostki:
Nie sposób zliczyć, ile wacht, ile misji, ile godzin spędzonych na morzu i na lądzie, na pokładach, nabrzeżach, w sztabach czy warsztatach składa się na te sześć dekad służby. Dziękuję wszystkim Wam razem i każdemu z osobna: marynarzom, pracownikom cywilnym, rodzinom i mieszkańcom Świnoujścia, przełożonym, przyjaciołom. Dziękuję wszystkim tym, których wachty na przestrzeni lat były podstawą naszej obecnej siły.

W swoim przemówieniu admirał Sikora zwrócił także uwagę na ciągłość służby i zdolność do adaptacji w dynamicznie zmieniającym się świecie:
Sześćdziesiąt lat – to czas, który dla morza jest zaledwie chwilą, ale dla nas – ludzi – to niejedno pokolenie. Przez ten czas zmienił się świat, zmieniła się Polska, zmieniały się zagrożenia i technologie. Ale 8 Flotylla trwa, rozwija się, buduje nowe zdolności oraz przyjmuje kolejne zadania związane ze zmieniającą się sytuacją geopolityczną i bezpieczeństwa. Ale to, co najważniejsze, pozostaje niezmienne: zawsze będziemy gotowi odpowiedzieć na wezwanie – bez względu na godzinę, pogodę czy wysokość fali.
Kluczowy filar Marynarki Wojennej RP
8. Flotylla Obrony Wybrzeża to związek taktyczny odpowiedzialny za ochronę morskich granic państwa i zabezpieczenie polskiego wybrzeża. W strukturach formacji znajdują się wszystkie siły Marynarki Wojennej wyspecjalizowane w działaniach minowych i przeciwminowych. To także saperzy, przeciwlotnicy i logistycy, którzy pełnią służbę zarówno w Świnoujściu, jak i w Dziwnowie.

Okręty Flotylli biorą udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach, a także pełnią rotacyjną służbę w morskim komponencie Sił Odpowiedzi NATO. Szczególne znaczenie mają prowadzone przez 8FOW działania związane z monitorowaniem oraz ochroną infrastruktury krytycznej – w tym podmorskich kabli energetycznych i gazociągów.
Strażnicy Bałtyku – dziś i jutro
Dla wielu uczestników dzisiejszego wydarzenia jubileusz był nie tylko okazją do wspomnień, ale także momentem refleksji nad przyszłością. W obliczu rosnących zagrożeń hybrydowych i napięć geopolitycznych rola 8. Flotylli Obrony Wybrzeża pozostaje kluczowa dla bezpieczeństwa nie tylko Polski, ale całego regionu Morza Bałtyckiego.
Jak podkreślił jeden z dowódców:
Flotylla to nie tylko okręty i wyposażenie – to przede wszystkim ludzie. To ich służba stanowi o sile i znaczeniu tej jednostki.
Źródło: 8. FOW/MD

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











