USA przejmuje kolejny rosyjski superjacht 

Należący do Rosjan superjacht „Amadea” zacumowany na Fidżi odpłynął we wtorek do USA po tym, jak sąd w tym wyspiarskim kraju Pacyfiku nakazał jego usunięcie. Według władz utrzymanie jednostki jest stratą pieniędzy w obliczu sporów prawnych związanych z jego zajęciem.
Grupa zadaniowa KleptoCapture Departamentu Sprawiedliwości USA koncentruje się na zajmowaniu jachtów i innych luksusowych aktywów rosyjskich oligarchów w celu wywarcia presji na prezydenta Rosji Władimira Putina w związku z wojną w Ukrainie.
13 kwietnia, 106-metrowa „Amadea” przybyła na Fidżi po 18-dniowej podróży z Meksyku. Została zajęta przez władze tego kraju po tym, jak Sąd Najwyższy wydał w zeszłym miesiącu amerykański nakaz, który powiązał jacht z rosyjskim oligarchą Sulejmanem Kerimowem, objętym sankcjami.
FBI poinformowało, że koszty eksploatacji luksusowego statku wartego 300 mln USD wynoszą od 25 do 30 mln USD rocznie, a Stany Zjednoczone miałyby płacić za utrzymanie jednostki po jej zajęciu.
Rząd Fidżi pokrył jednak koszty, podczas toczącej się apelacji właściciela statku firmy Millemarin Investments, w sądach tego kraju.
Sąd Najwyższy orzekł we wtorek, że interes publiczny wymaga, aby jacht „wypłynął z wód Fidżi”, ponieważ jego cumowanie na Fidżi „drogo kosztowało rząd Fidżi”, zgodnie z orzeczeniem.
Jacht wpłynął na wody Fidżi bez żadnego zezwolenia najprawdopodobniej po to, aby uniknąć ścigania przez USA.
Stany Zjednoczone twierdzą, że Kerimov jest beneficjentem Amadei, choć prawnicy zaprzeczyli temu i powiedzieli sądowi, że jest to własność innego rosyjskiego oligarchy, Eduarda Chudainatowa, byłego szefa rosyjskiego giganta energetycznego Rosnieft, który nie został objęty sankcjami.
W zeszłym miesiącu policja we Włoszech skonfiskowała inny luksusowy jacht należący podobno do Chudainatowa, wart około 700 milionów dolarów.
FBI stwierdziło w nakazie zajęcia, że Amadea próbowała uniknąć konfiskaty „niemal natychmiast” po inwazji wojsk rosyjskich na Ukrainę, wyłączając swój automatyczny system śledzenia 24 lutego.
Prawnik statku, Feizal Haniff, odmówił komentarza na temat wyroku.
Decyzja ta potwierdza zaangażowanie Fidżi w przestrzeganie międzynarodowych wniosków o wzajemną pomoc oraz międzynarodowych zobowiązań Fidżi.
Christopher Pryde, dyrektor prokuratury Fidżi
W oświadczeniu dyrektor prokuratury powiedział również, że sąd zgodził się na to aby „kwestie dotyczące prania pieniędzy i objętych sankcjami rosyjskich własności” powinny zostać rozstrzygane przez sąd amerykański.
Źródło: Reuters

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









