W Rumunii zatwierdzono ustawę dot. wydobycia gazu ze złóż na Morzu Czarnym

Izba Deputowanych Rumunii przyjęła w środę ustawę dotyczącą pozyskiwania gazu ziemnego ze złóż tego kraju na Morzu Czarnym. Pozwoli ona na masowe wydobycie surowca z dna tego akwenu.
Przyjęcie ustawy poparło 249 członków tej 330-osobowej niższej izby rumuńskiego parlamentu.
Głównym punktem nowej regulacji jest możliwość masowego wydobycia surowca ze złóż czarnomorskich przy jednoczesnym zapewnieniu przez państwo opcji pierwokupu surowca. Będzie to możliwe w sytuacjach nadzwyczajnych.
Nowa ustawa przewiduje, że rząd będzie mógł nałożyć tymczasowe ograniczenia dotyczące cen gazu oraz wielkości jego sprzedaży, ale tylko w sytuacji zaistnienia sytuacji kryzysowej.
Dzięki nowej regulacji zniesiony został obowiązek sprzedaży przez firmy gazowe 50 proc. wydobycia surowca na rynku krajowym.
W nowych przepisach wprowadzono też zasadę jednakowego opodatkowania prac przy pozyskiwaniu i wydobyciu surowca na lądzie oraz na morzu.
Zatwierdzona przez Izbę Deputowanych ustawa została już wcześniej przegłosowana w Senacie, a w środę izba niższa wprowadziła do niej swoje ostatnie poprawki. W takiej wersji do czerwca dokument zostanie podpisany przez prezydenta Klausa Iohannisa.
Źródło: PAP

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









