Włochy wstrzymują finansowanie rosyjskiego terminalu Arctic LNG 2 

Włochy wstrzymały swoją część finansowania dla wartego 21 mld dol. projektu terminalu Arctic LNG 2, prowadzonego przez prywatną rosyjską firmę Novatek. Wartość włoskiej pożyczki, której miał udzielić m.in. państwowy bank, to ok. 500 mln euro – poinformowała we wtorek agencja Reutera.

Jak podał Reuters, powołując się na własne źródła, Włochy zdecydowały o wstrzymaniu finansowania dla terminalu Arctic LNG 2 w ramach sankcji związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę.

Wartość projektu realizowanego przez rosyjską firmę Novatek wynosi 21 mld dol. Według agencji Reutera włoska pożyczka, której miały udzielić państwowa Cassa Depositi e Prestiti (CDP) i rosyjski oddział największego włoskiego banku Intesa Sanpaolo, szacowana jest na ok. 500 mln euro. 

Decyzja o wzięciu udziału w inwestycji przez włoskie instytucje finansowe zapadła w ostatnich tygodniach. Pożyczka miała być gwarantowana przez SACE, czyli włoski Instytut Ubezpieczeń Handlu Zagranicznego, który ubezpieczył już w Rosji projekty i inwestycje warte prawie 5 mld euro.

Jak podał Reuters, według wcześniejszych planów terminal Arctic LNG 2 miał ruszyć w 2023 r. i osiągnąć pełną moc produkcyjną na poziomie prawie 20 mln ton skroplonego gazu ziemnego (LNG) w 2026 r. Novatek ogłosił w listopadzie ub.r., że zawarł umowy na pożyczki w wysokości 9,5 mld euro z zagranicznymi i rosyjskimi bankami, zaspokajając w ten sposób zewnętrzne finansowanie projektu.

Udziałowcami Arctic LNG 2 są rosyjski Novatek (60 proc.), francuski koncern TotalEnergies (10 proc.), chińskie przedsiębiorstwa CNPC (10 proc.) i CNOOC (10 proc.) oraz japońskie konsorcjum firm Mitsui & Co, Ltd. i JOGMEC: Japan Arctic LNG (10 proc.).

Źródło: PAP

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering