Włochy wysyłają fregatę FREMM na Morze Czerwone

Włoskie Ministerstwo Obrony zdecydowało o przesunięciu wielozadaniowej fregaty FREMM, Virginio Fasan (F 591), typu Bergamini, z Morza Śródziemnego na Morze Czerwone. Decyzja ta jest częścią operacji „Mediterraneo Sicuro”, mającej na celu ochronę międzynarodowego handlu morskiego.
Włochy zdecydowały się na takie posunięcie w obliczu nasilających się ataków rebeliantów Huti na statki handlowe zmierzające do Izraela. 19 grudnia, minister obrony Włoch, Guido Crosetto, zapewnił, że kraj ten dołączy do wspólnoty międzynarodowej w celu zwalczania terrorystycznej działalności Houthi i ochrony wolności żeglugi oraz prawa międzynarodowego.
Fregata Virginio Fasan to wariant ASW okrętów FREMM typu Bergamini, wyposażony w pełny zestaw ASW, w tym sonar podkilowy Thales 4110 CL i CAPTAS 4 VDS oraz panoramiczną echosondę wielowiązkową. Dodatkowo, okręt posiada pełny pakiet uzbrojenia, obejmujący system rakietowy obrony powietrznej MBDA Italia SAAM ESD z wielofunkcyjnym radarem Leonardo MFRA 3D AESA oraz dwie 8-komorowe VLS Naval Group A50 dla pocisków MBDA Aster 15 i 30.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/spartaco-schergat-wodowanie-dziewiatej-fregaty-fremm/
Włoski FREMM wyposażony jest również w dwie armaty Leonardo 76/62 mm Super Rapido Multi-Feed (MF) w konfiguracji Davide/Strales, Z anteną systemu naprowadzania, pracującą w częstotliwości pasma Ka, zintegrowaną na wieży działowej. To umożliwia wykorzystanie podkalibrowej amunicji kierowanej DART (Driven Ammunition Reduced Time of Flight) do przeciwokrętowych pocisków manewrujących (ASCM) i zagrożeń asymetrycznych. Warto dodać, że pocisk podkalibrowy to pocisk, którego głowica bojowa ma średnicę mniejszą niż kaliber broni, z której jest wystrzeliwany.
Okręt ten, służący wcześniej w operacjach na wschodnio-południowych wodach Morza Śródziemnego, ma bogatą historię uczestnictwa w międzynarodowych misjach, w tym w operacji EUNAVFOR „Atalanta” oraz innych zobowiązaniach NATO. Jego najnowsze zadanie na Morzu Czerwonym stanowi kolejny krok w umacnianiu globalnej obecności Włoch w ochronie kluczowych szlaków morskich.
W obliczu wyzwań, jakie stawiają przed światem regionalne konflikty i aktywność terrorystyczna, decyzja o wysłaniu Virginio Fasan na Morze Czerwone podkreśla zaangażowanie Włoch w zapewnianiu stabilności i bezpieczeństwa na międzynarodowych wodach. Ta operacja jest wyrazem determinacji Włoch w walce z zagrożeniami dla międzynarodowego handlu i potwierdza ich rolę jako kluczowego gracza w globalnym bezpieczeństwie morskim.
Źródło: NavalNews/Mariusz Dasiewicz

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











