Wyciek ropy z tankowca „Jag” u wybrzeży Turcji

11 lutego tankowiec Jag, obsługiwany przez indyjskiego armatora i przewożący rosyjską ropę, miał awarię podczas bunkrowania u wybrzeży Stambułu, w wyniku której doszło do wycieku. Turecka Dyrekcja Generalna ds. Bezpieczeństwa Wybrzeża (KEGM) poinformowała o skierowaniu na miejsce jednostek ratowniczych prowadzących działania w celu zminimalizowania skutków katastrofy ekologicznej.

Jak podają zachodnie media, Jag unikał tureckich portów i pływał głównie na trasach które są kojarzone z transportem rosyjskiej ropy. W momencie incydentu jednostka bunkrowała ropę ze statku Gokdeniz, co potwierdzają zdjęcia opublikowane w internecie oraz dane AIS. Wyciek miał miejsce na kotwicowisku Ahirkapi, jednym z kluczowych punktów postojowych dla tankowców przepływających przez cieśniny tureckie. KEGM nie podał informacji o ilości ropy, które wyciekło. Na miejsce skierowano jednostki ratownicze KEGM-3 i KEGM-4, a także holownik oraz barkę.

Tankowiec Jag – historia uchybień

Zbudowany w 2005 roku Jag miał wielu właścicieli i operatorów. Od 2023 roku jest zarejestrowany pod banderą Liberii, a jego obecnym zarządcą jest indyjska firma Rhine Marine Services. Statek o nośności 70 400 DWT regularnie zawijał do rosyjskich portów – w październiku 2023 roku transportował ropę z Primorska do brazylijskiego Paranagua.

Historia inspekcji tankowca budzi poważne wątpliwości co do jego stanu technicznego. Ostatnia kontrola, przeprowadzona w 2023 roku w jordańskim porcie Akaba, wykazała 12 uchybień, w tym niedziałający generator awaryjny, niesprawne drzwi przeciwpożarowe oraz problemy z układem napędowym. Stan maszynowni również pozostawiał wiele do życzenia – odnotowano zabrudzenia olejem oraz ślady wycieków.

Brak oficjalnych informacji o skali zanieczyszczenia

KEGM nie podał dalszych szczegółów na temat rozmiaru wycieku ani potencjalnych skutków środowiskowych. Sygnał AIS wskazuje, że jednostka Jag nadal pozostaje na kotwicowisku u wybrzeży Stambułu, co sugeruje trwające działania związane z usuwaniem skutków wycieku i możliwą inspekcją jednostki.

Szerszy kontekst: nieprzejrzysty handel rosyjską ropą

Incydent z 11 lutego udziałem Jag rzuca światło na coraz bardziej skomplikowaną sieć rosyjskiej „floty cieni”, która transportuje ropę i regularnie zmienia właścicieli, aby ominąć sankcje nałożone po pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę. Takie sytuacje budzą poważne obawy o standardy bezpieczeństwa żeglugi w tym regionie.

Tureckie służby kontynuują działania mające na celu ograniczenie skutków wycieku, ale pozostaje pytanie – czy katastrofa ta będzie miała konsekwencje dla działalności tankowca oraz jego operatora?

Autor: Marcin Szywała

https://portalstoczniowy.pl/category/energetyka-offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski