XIV Konwent Morski na PG z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego

Na Politechnice Gdańskiej 5 grudnia odbyło się XIV posiedzenie Konwentu Morskiego – organu doradczego powołanego w 2016 r. przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W spotkaniu uczestniczył premier Mateusz Morawiecki, wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski oraz wojewoda pomorski Dariusz Drelich.

Głównym tematem konwentu było bezpieczeństwo morskie Polski i zwiększenie zdolności obronnych Marynarki Wojennej. 

Cieszę się, że mogę ponownie gościć na Konwencie Morskim na Politechnice Gdańskiej i po raz kolejny podkreślić nasze zobowiązanie do kontynuacji szeroko rozumianej polityki morskiej. Polskie morze to nie jest tylko kwestia rozwoju gospodarki, ale także suwerenności Rzeczpospolitej, która może być tym mocniejsza, im bardziej polski przemysł morski i stoczniowy rozwija się, wzmacnia i dąży do innowacyjności.

Mateusz Morawiecki, premier RP

Przemysł morski potrzebuje wielu różnorodnych kompetencji, profesjonalnego doradztwa, a także wsparcia ze strony nauki i nowych technologii, by można było realizować kolejne nowe inwestycje przemysłowe i infrastrukturalne. To w tym celu został powołany Konwent Morski, który bardzo dobrze te potrzeby realizuje. 

Mateusz Morawiecki, premier RP

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/aktualny-stan-budowy-nowego-promu-dla-pzb-s-a/

Po wystąpieniu Premiera RP, odbyło się wręczenie statuetki Alegorii Nauki kapitanowi Zbigniewowi Sulatyckiemu, przewodniczącemu Konwentu Morskiego. Alegorię wręczał prof. Krzysztof Wilde, rektor PG. 

Panie Kapitanie, nauka idzie w kierunku morza, również dzięki Panu, dlatego z przyjemnością wręczam Panu tę statuetkę. 

prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdąńskiej

Gospodarka morska musi być jednym z głównych filarów gospodarki narodowej.  Wiele inwestycji już zostało poczynionych, a szczególnie napawa mnie dumą, że w polskiej stoczni budujemy teraz okręty wojenne „Kormorany – polskie okręty przeznaczone dla polskiego wojska. To co niedawno wydawało się niemożliwe, jest teraz realizowane.

Zbigniew Sulatycki, kpt. ż. w.

W kolejnej części spotkania odbyły się eksperckie prezentacje. Wiceadmirał Krzysztof Jaworski, dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, przedstawił nowe zdolności Marynarki Wojennej w dynamicznie zmieniającym się środowisku bezpieczeństwa państwa; wiceadmirał Jarosław Ziemiański opowiedział o zdolnościach Marynarki Wojennej w zakresie zabezpieczenia infrastruktury krytycznej. 

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/najnowsze-informacje-o-polskim-programie-budowy-fregat-miecznik/

Prof. Krzysztof Wilde, rektor PG przybliżył edukacyjne i naukowe działania Politechniki Gdańskiej na rzecz rozwoju gospodarki morskiej oraz dotychczasową współpracę i możliwości PG w zakresie usług i dostaw dla Marynarki Wojennej. W ostatniej prelekcji adm. prof. Tomasz Szubrycht, komendant rektor Akademii Marynarki Wojennej omówił koncepcję wykorzystania innowacyjnych technologii dla wsparcia działań MW. 

Kolejna część Konwentu rozpoczęła się odczytaniem przez wojewodę Dariusza Drelicha listu Marszałek Sejmu Elżbiety Witek, skierowanego do uczestników konwentu

Liczę, że udział w czternastym już Konwencie poświęconym wyjątkowo istotnym i aktualnym zagadnieniom będzie dla Państwa źródłem kolejnych inspirujących idei. Jestem przekonana, że okażą się one niezwykle cenne zwłaszcza w obliczu stojących przed nami wyzwań związanych z obecną sytuacją geopolityczną oraz koniecznością zapewnienia Polsce bezpieczeństwa również od strony Bałtyku (…)”.

Elżbieta Witek, marszałek sejmu

Z kolei list prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego odczytał wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. 

Oficjalna część posiedzenia zakończyła się wręczeniem odznaczeń. Medale Stulecia Odzyskania Niepodległości z rąk wojewody pomorskiego otrzymali Marcin Iwankiewicz, zastępca dyrektora ds. Lecznictwa SP ZOZ Sanatorium Uzdrowiskowego MSWiA w Sopocie oraz Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu grupy NDI. Natomiast medale Komisji Edukacji Narodowej zostały wręczone Katarzynie Cegielskiej z Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, Annie Bulman, fotograf Konwentu Morskiego, Krzysztofowi Siedlikowskiemu, który jest sekretarzem Konwentu oraz Sławomirowi Latosowi, prezesowi Zarządu Stoczni Remontowej „Nauta”.

Źródło: Politechnika Gdańska

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.